Sunday, January 8, 2012

SAMBUNGAN...AKU KELIRU...

Dan saya nak ulang lagi HANYA ORANG GILA MENGAKU DIRINYA ALLAH selagi dia masih manusia.

YG BERSIFAT KETUHANAN ialah NYAWA bukan Nyawa + Jasad bergelar manusia. Nyawa itu bersifat Ketuhanan atau disebut sebagai Al-Latifah Rabbaniah.
...
Nyawa itu memang ada memilikki Sifat 20 Allah tetapi yg nampak jelas cuma 7 Sifat Maani sahaja sebab sifat Maknuyahnya dibalut oleh Allah dengan beberapa lapisan balutan cahaya yang disebut sebagai lapisan lapisan nyawa spt ruh ruhani, ruh jasmani dan sebagainya.

Selagi lapisan itu tidak ditembusi selagi itulah manusia itu tidak akan nampak atau merasai kehebatan sifat sifat Maknuyah itu. Usaha menembus lapisan inilah yang cuba dibuat manusia melalui pelbagai amal ibadah spt zikir, wirid , sembahyang wajib sunat, puasa dan sebagainya.

Saya nak jelaskan juga jika nak belajar Ilmu Hakikat wajib dulu belajar sefer sefernya. Antara sefer wajib ialah SIFAT WAJIB ALLAH yang 20 itu dan kaitan sifat 20 itu dengan diri kita sebagai manusia, kedua belajar maksud HAUQALAH yg sebenarnya, ketiga belajar maksud nafi & isbat, keempat belajar maksud tiada nafi tiada isbat dan bab bab seterusnya.See more
LikeUnlike · ·Follow postUnfollow post · about an hour ago
Halim Key likes this..

TokJabat Hj Nazri benda yang cuma di fahamkan ke lubuk hati....keterangan samada secara lisan atau bertulis cuma lah sebuah kias kiasan...yang insyaallah sampai maksud nya dan dapat difahami oleh yang mahu merenung, memikir dan berdoa mohon dibukakan segala pandangan musyahadah...
25 minutes ago · LikeUnlike.Dyah Mika Itu lah cara nya Tok Jebat.....
18 minutes ago · LikeUnlike

No comments:

Post a Comment