Sunday, January 8, 2012

RUH IBNU ARABI

RUH - Ibnu Arabi

RUH

RUH itu keluar atau terbit dari YANG MUTLAK. Ibarat cakap keluar dari orang yang bercakap atau ibarat cahaya terbit dari matahari.
... Ruhlah merupakan TAJALLI pertama dari Yang Mutlak. Ia dipanggil KALAM.
Ruh itu ghaib atau tidak dapat dilihat dengan mata kepala / mata kasar. Ia diketahui wujudnya melalui kesannya. Oleh itu Tajalli Kedua ialah Tempat Kesan itu terzahir iaitu Jasad / Tubuh. Jika tidak ada HAWA kesan ADAM pun tidak ada.

Ruh ada 2 jenis :

pertama RUH SEMESTA atau RUH SEJAGAT,
kedua ialah RUH INDIVIDU.
Ruh Semesta ialah NASKAH bakat bakat semua perkara yang tidak berubah-ubah.

Ruh Individu ialah Ruh Persaorangan. Tiap tiap badan fizikal ada ruhnya sendiri. Matahari , bulan, bintang, bumi dan lain lain badan mempunyai ruh masing masing.
Didalam agama ruh digelar sebagai MALAIKATSee more
LikeUnlike · ·Follow postUnfollow post · 17 hours ago
Pak Din Oden and 3 others like this..

Pak Din Oden ‎"Didalam agama ruh digelar sebagai MALAIKAT"
17 hours ago · LikeUnlike · 1.Pemer Hati Tiada istila roh sejagat atau roh individu....yang ada lah ROH Ku..yang mempamerkan keperbagaian situasi dan keadaan......itu lah hak mutlak ZAT
4 hours ago via Mobile · LikeUnlike · 2.Pak Din Oden Setuju dari satu sudut tiada roh sejagat atau individu, sekitananya kita mengatakan ianya ibarat jasad. Dari satu jasad, kita boleh perincikan jasad bernama kaki, tangan dan bermacam lagi, yang kesemuanya layak dipanggil jasad secara keseluruhan. Dan pasti RohKu adalah HAK MUTLAK ZAT, tetapi diamanahkan (HAK GUNAnya) kepada makhlukNya.
2 hours ago · LikeUnlike...

No comments:

Post a Comment