Monday, January 16, 2012

Di Manakah Singgahsana Tuhan?

oleh H.B. Johar

إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ

Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Ia bersemayam di atas ‘Arasy; Ia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Ia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam. – QS Al-Araf: 54

Dalil tersebut cukup jelas mengungkap bahawa setelah Tuhan menciptakan alam semesta ini dalam enam fasa, maka Dia pun bersemayam di atas ‘Arasy. Perkataan ‘Arasy disebut di dalam al Quran sebanyak 33 kali, sebagaimana bilangan zikir tasbih, tahlil dan tahmid. Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abi ‘Ashim bahawa sesungguhnya Arasy berada di atas air sebelum ditempatkan di Langit ke 7. Kemudian dijadikan lapisan awan sebagai saringan bagi hujan, jika tidak pasti bumi akan ditenggelami air.

‘Arasy dikatakan sebagai Kiblat yang tertinggi bagi penghuni langit yang di bawahnya adalah kiblat-kiblat yang lainnya seperti Kaabah, Baitul Makmur dan Baitul Qudsi. Luasnya ‘Arasy jika dibandingkan dengan Kursi seperti sebentuk cincin yang terletak di atas tanah lapang, lebih luas dari masyriq ke maghrib. ‘Arasy dijunjung oleh delapan malaikat, dan jarak bahu malaikat pemikul ‘Arasy itu antara telinganya sama sejauh penerbangan burung selama 700 tahun sebagaimana keterangan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Dawud. Menurut seorang Waliyullah Syekh Muhammad Nawawi al Bantani, ‘Arasy itu kelihatannya laksana permata hijau Zamrud (atau Zabarjud) dan merupakan makhluk terbesar ciptaan Allah. Tidak ada satu makhluk pun yang sanggup memandangnya kerana ‘Arasy dihiasi dengan 1000 lapisan keagungan Cahaya.

Di dalam pengetahuan maknawi ahli sufi, ‘Arasy adalah Alam Kabir (makro-kosmos) sebagai tempat bersemayamnya Al-Rahman dan di atasnya tidak ada apa-apa lagi. ‘Arasy merupakan lanskap hakikat sejati, lambang Keagungan dan di sinilah khususnya tajalli Zat Mutlak. Dengan ertikata lain, ia adalah wadah termulia yang meliputi segala ragam maujudat atau makhluqat. ‘Arasy adalah bahagian dari Wujud Mutlak, diungkapkan sebagai Falak Terbesar (bintang utama) yang dikelilingi Aflak (rasi-rasi bintang) sama ada dari sudut dimensi maknawiyah atau pun shuwariyah (citra) dan puncaknya adalah martabat Nafs al-Rahman iaitu Huwa (Dia) sebagai pemberi citra kepada bentuk dan jisim yang menjadi metaforanya melahirkan Alam Al-Insan. Manusia atau disebut juga sebagai Alam Al Insan ini adalah Alam Saghir (mikro-kosmos) sebagaimana Allah telah menciptakan Adam as menurut citraNya, maka terjadilah Alam Saghir itu kelembutan seni mewujud di dalam intipati manusia. Manusia walau pada zahirnya tampak kecil, tetapi hakikat atau batinnya merupakan ‘Arasy atau Falak Terbesar. Kata Syekh Abdul Karim Al Jili di dalam kitabnya berjudul ‘Al Kahfu Wa Ar Raqiim’ bahawa sesungguhnya betapa bijaksananya Allah Azzawajalla mengecilkan yang besar dan membesarkan yang kecil? Masing-masing ditempatkan olehNya sesuai kepada ketertiban atas perintahNya. Dan seandainya sesiapa yang mampu memahami rahsia di sebalik ketertiban itu pasti lah akan memahami firmanNya yang terungkap di dalam hadis qudsi, “Seluruh langit dan bumi tidak mampu menampung ZatKu, tetapi hati hambaKu yang beriman (orang muqmin) mampu menampung ZatKu.”

Bukan mudah untuk memperjelaskan bagaimana hati manusia merupakan ‘Arasy tempat Allah bersemayam. Namun yang pastinya, itulah pilihan dan ketetapan Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan belas rahmat serta kasih-sayangNya yang tak dapat dinafikan dengan sebarang bukti-bukti lain bahwa amat benar hati manusia itulah merupakan wilayah hakikat dan mampu mewadahi keberadaan ZatNya. Dalam konteks maknawiyah ahli sufi, ‘hati’ manusia yang dikatakan sebagai perbendaharaan Tuhan, tidak berjumlah dan bersifat satu sahaja. Contohnya seperti kita berdiri di atas dataran salji yang berbukit-bukit atau di lembah-lembah. Di mana pun kita berdiri di atas dataran salji itu, apabila kita menyelam ke dalam salji itu kita hanya akan menemui lautan luas yang hakikatnya satu jua. Yang banyak adalah ‘jiwa perasaan’ manusia yang terbendung di balik dada yang gelap. ‘Jiwa perasaan’ atau dikatakan juga sebagai jiwa sanubari sama terdapat pada makhluk-makhluk haiwan yang menonjolkan sebagai sifat tabi’i semulajadi.

Apakah sifat hati (Falak Terbesar) itu dan di manakah hati itu berada di dalam tubuh manusia?

Ada pendapat mengatakan di dalam jantung. Penemuan sains menemukan di dalam otak manusia bahagian kanan terdapat pertanda satu titik yang disebut The God Spot (Titik Tuhan), justeru itu otak dipercayai sebagai hati. Maka apakah otak dapat dianggap sebagai tempat beradanya Singgahsana Tuhan?

Di dalam kitab klasik ‘Serat Wirid Hidayat Jati’ yang ditulis oleh Raden Ngabehi Ranggawarsita atau namanya Kiyai Ageng Muhammad Sirullah, pada 1779 tahun Jawa atau 1850 Masehi, menjabarkan bahawa di dalam organ otak manusia adalah tempat dimana beradanya Singgahsana Tuhan, tetapi tidak pula tempat itu dikatakan Singgahsana yang dimaksudkan ‘Arasy sebagaimana diungkapkan; “Sesungguhnya Aku (Zat) mengatur singgahsana dalam Baitul Makmur, iaitu rumah tempat kesukaanKu. Tempat itu berada di dalam kepada Adam. Dalam kepala itu ada otak, dalam otak itu ada manik, dalam manik ada budi, dalam budi ada nafsu, dalam nafsu ada suksma, dalam suksma ada rahsa (rahsia), dalam rasa ada Aku. Tidak ada Tuhan selain Aku, Zat yang meliputi semua keadaan.”

Sarana di dalam otak manusia boleh diumpamakan seperti besarnya tingkatan laci atau server yang mampu mengumpulkan seberapa banyak tampungan data sebagai penyimpanan ilmu dan penyebaran maklumat yang bersifat daya kreatif serta imajinatif. Tetapi, benarkah pada otak manusia memang mampu menyingkap tabir rahsia-rahsia Ketuhanan? Jika benar, mengapakah otak manusia tidak dapat berfungsi ketika manusia sedang tidur? Dengan demikian, terbuktilah bahawa otak atau sifatnya akal merupakan juga tempat yang ada batasannya dan terhad pula kepada kemampuan fungsinya. Al Ghazali telah membuktikan bagaimana kaum filsafat akhirnya tertipu oleh akalnya sendiri dalam mencari di manakah Tuhan, lantas jalannya filsafat itu gagal memenuhi kebahagiaan jiwa.

Nabi s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada segumpal daging, bila ia baik maka baiklah seluruh jasad, bila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad, segumpal daging itu adalah ‘hati’ ” – HR Bukhari.

Apa yang disebutkan Nabi s.a.w. tentang adanya segumpal daging yang dikatakan hati dalam tubuh manusia itu adalah ucapan Haq. Dengan erti lain segumpal daging itu adalah benar-benar wujud dan bukanlah suatu kiasan, ibarat atau perlambangan prasastera. Berkemungkinan pada segumpal daging inilah tempatnya yang dikatakan adanya Rahsia Titik atau Noktah (The God Spot) yang pada hakikatnya merupakan ‘Arasy Ilahi. Atau berkemungkinan juga sifat segumpal daging itu seumpama relung atau Misykat (lubang yang tak tembus) yang di dalamnya ada pelita bercahaya.

Bersabda Nabi s.a.w., “Apa sahaja yang terkandung dalam kitab-kitab Allah yang diperturunkan kepada para Nabi dan RasulNya, ada di dalam kitab suci al Qur’an, dan semua yang terkandung di dalam al Quran terkandung pula di dalam Surah Al Fateha, dan Surah al Fateha terkandung dalam Basmallah, dan Basmallah terkandung di dalam huruf Ba, dan rahsia huruf Ba terkandung di dalam titik di bawahnya.”
Berkata Saiyidina Ali kwjh, “Akulah titik di bawah Ba itu.”

Kesimpulannya Ba adalah citranya ‘Segumpal Daging’ atau ‘Misykat’. Bersabda Nabi s.a.w. “Hati orang muqmin itu ada di dalamnya lampu yang sangat terang-benderang.”

Maka di manakah ‘segumpal daging’ di dalam tubuh manusia itu? Apakah maksudnya jantung atau otak? Atau ada di bahagian lain yang lebih tepat dalam jasad manusia yang tidak kita sedari...?
LikeUnlike · ·Follow postUnfollow post · 20 minutes ago

1 comment:

  1. Saya sudah bilang Bilangan 'Arasy di dalam Al Qur'an - Allah lebih mengetahui - setakat berkali-kali saya telaah dan cari dan beribu jam di habiskan - ianya tidak sampai 33.

    Sekadar perkongsian - Moga Allah merahmati

    http://cahayapalingbaik.blogspot.com/2014/02/arasy-dan-wujud-allah-di-mana-1.html?m=0

    ReplyDelete