Sunday, January 8, 2012

AF'AL ALLAH atau PERBUATAN KITA ??

LETS GO BACK TO BASICS - Firman Allah

Dari setitis mani, Allah menciptakannya, lalu menentukannya. Dan tiadalah kehendak kamu, melainkan Kehendak Allah jua.
...
Ayuhai diri……..

Berimanlah kepada Allah secara JALAN HAQ yakni meyakini dengan HATI kita akan pengertian Q dan Q yang sebenarnya. Jangan pandai melafazkan sahaja Q dan Q dari Allah tetapi masih memfarakkan jiwa kita yakni dengan lafaz : Baik dari Allah , yang jahat dan buruk dari Diri Kita atau dari Iblis.

Cuba anda fikirkan : Adakah anda ingin menjadi hakim atau perompak ? Sudah tentu anda ingin menjadi hakim kerana akan dihormati orang, gajinya lumayan dan berkuasa menghukum penjenayah seperti perompak.

Maksudnya jika diberi hak memilih tentulah kita ingin kepada perkara yang baik baik belaka. Saorang perompak tidak mahu menjadi perompak tetapi dia merompak juga. Tiada saorang pun mahu jadi bodoh tetapi ramai juga yang masih bodoh. Semua orang mahu jadi kaya tetapi ramai juga yang miskin walaupun bekerja siang dan malam.See more
LikeUnlike · ·Follow postUnfollow post · 16 hours ago
Mala Kaida likes this..


Haji Bung Johar Sama2. Dia Maha Penyayang lagi Maha Mengetahui.
3 hours ago via Mobile · LikeUnlike · 1.Pak Din Oden Nampaknya saya Asyaariyyah lah jadinya .... tetapi saya bangga dengan HAK GUNA yang diberikan Allh itu. Mungkin juga jalur sians saya yang kuat mengajak ke situ. Setuju "Ikthtiar dan pilihan manusia itu adalah sebenarnya qudrat dan iradat A...llah, zahirnya tampak ada pada manusia tetapi batinnya adalah Allah jua. "

Ia kembali lagi kepada persoalan apakah ombak itu laut atau ombak itu laut yang ditiup angin. Ombak dan laut ada air tetapi kebeadaan ombak memerlukan sesuatu yang berbeza, iaitu adanya angin, sementara adanya laut hanya memerlukan air.

Tentang pilihan antara Jabariah dan Qadariah, berupaya membuat pilihan, walaupun menggunakan iradah dan qudrat Allah, saya selaraskan dengan peringatan yang mengatakan tidak diubah nasib sesuatu diri/kaum, sekiranya dia/mereka tidak mengubahnya.

No comments:

Post a Comment