Zikrullah adalah mengingati Zat Allah dan ia adalah suatu amalan ibadah yang sangat besar darjatnya dan amat tinggi nilainya di sisi Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Zikrullah merupakan intipati bagi segala amalan ibadah. Ia adalah suatu bentuk amalan ibadah yang boleh dikerjakan tanpa batas dan had. Solah yang tidak disertai dengan Zikrullah adalah Solah yang lalai. Begitulah juga dalam setiap amalan ibadah fardhu yang lain seperti Puasa, Zakat dan Haji, sekiranya tidak disertai Zikrullah ianya akan menjadi amalan ibadah yang lalai dan kurang nilai pahalanya.
--------------------------
SYARAT-SYARAT ZIKIR
--------------------------
SEBAHAGIAN Para Masyaikh menganggap
syarat utama untuk melakukan zikir adalah mengambil
wudhu dengan sempurna lalu memulakan zikir sambil
menghadap Kiblat. Ada yang menetapkan adab-adab tertentu
ketika berzikir seperti menghadapkan diri ke arah Qiblat dan
duduk dalam keadaan antara dua sujud, duduk tasyahud atau
kebalikan tasyahud. Tempat yang bersih juga perlu diberikan
perhatian namun amalan Zikir mengingati Allah adalah suatu
amalan yang tidak ditetapkan had masa, bilangan mahupun
keadaan. Mengingati Zat Allah dengan hati yang ikhlas serta
mengerti dengan sebenar-benarnya akan maksud kalimah
zikir itu merupakan syarat yang paling utama.
Walaubagaimanapun Para Masyaikh Naqshbandiyah tidak
menjadikan berwudhu sebagai syarat yang utama bahkan
syarat yang paling utama adalah menghayati makna lafaz
zikir yang disebut.
Hadhrat Maulana Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali
Rahmatullah ‘Alaih telah menyatakan syarat-syarat zikir di
dalam kitabnya Idhahut Tariqah bahawa menghayati makna
lafaz zikir bermakna bahawa selain dari Zat Allah Subhanahu
Wa Ta’ala tiada sesuatu pun yang menjadi maksud. Bagi
setiap lafaz, makna adalah lazim baginya kerana tanpa makna,
lafaz tidak bererti apa-apa.
Syarat yang seterusnya ialah ketika melakukan Zikir
Nafi Itsbat iaitu ketika mengucapkan kalimah Nafi, hendaklah
menafikan kewujudan segala sesuatu dan ketika
mengucapkan kalimah Itsbat hendaklah menetapkan di dalam
hati hanyalah Hadhrat Zat Allah Subhanahu Wa Ta’ala Yang
Maha Suci. Meskipun seseorang itu telah menafikan segala
maksudnya selain Allah Subhanau wa Ta’ala namun dia akan
beroleh hasil dan manafaat yang besar dari Allah Subhanahu
Wa Ta’ala.
Syarat yang selanjutnya ialah ketika seseorang itu
berzikir sama ada Ismu Zat ataupun Nafi Itsbat, setelah
beberapa lama melakukan zikir, hendaklah mengucapkan di
dalam hati dengan merasa penuh kerendahan diri dan penuh
pengharapan akan kalimah Baz Gasht iaitu,
Ilahi Anta Maqsudi Wa Ridhaka Matlubi.
Yang bererti, “Oh Tuhanku, Engkaulah maksudku dan
keredhaanMulah tuntutanku.”
Bagi Salik peringkat pertengahan hendaklah
menambah ucapan:
A’tini Mahabbataka Wa Ma’rifataka.
Yang bererti, “Kurniakanlah Cinta Mahabbah dan
Ma’rifatMu.”
Bagi peringkat tinggi, sebelum itu harus diucapkan,
Taraktu Dunya Wal Akhirah Laka
A’tini Mahabbataka Wa Ma’rifataka
Yang bererti, “Telah ku lepaskan Dunia dan Akhirat kerana
Engkau”
Adapun lafaz Baz Gasht bagi peringkat tinggi dalam
Bahasa Parsi seperti mana yang di ucapkan oleh Para
Khwajahgan adalah seperti berikut,
Khudawandah Maqsudi Man Tui Wa Ridhai Tu,
Tarak Kardam Dunia Wa Akhirat Ra Baraey Tu,
Mahabbati Khud Wa Ma’rifati Khud Badih.
Yang bererti, “Wahai Tuhan, maksudku adalah Engkau dan
Keredhaan Engkau, telah ku lepaskan Dunia dan Akhirat
kerana Engkau, kurniakanlah CintaMu dan Ma’rifatMu.”
Jikalau Murid Salik belum benar-benar bersedia, lafaz
“Telah ku lepaskan Dunia dan Akhirat kerana Engkau”
janganlah disebut melainkan telah benar-benar bersedia, maka
perlu mengucapkannya dengan lidah hati dengan ucapan:
Ilahi Anta Maqsudi Wa Ridhaka Matlubi,
A’tini Mahabbataka Wa Ma’rifataka.
Atau dalam bahasa Farsi:
Khudawandah Maqsudi Man Tui Wa Ridhai Tu,
Mahabbat Wa Ma’rifati Khud Badih.
Yang bererti, “Wahai Tuhan, maksudku adalah Engkau dan
Keredhaan Engkau, kurniakanlah Cinta dan Ma’rifatMu.”
Syarat yang seterusnya hendaklah bertawajjuh
terhadap Qalb tetapi tidak perlu membayangkan rupabentuk
hati sanubari ataupun membayangkan kalimah Ismu Zat,
hanya menghadapkan perhatian dan menumpukan
pandangan batin ke arah kedudukan Qalb. Tawajjuh yang
sedemikian ini dinamakan Wuquf Qalbi dan Tawajjuh yang
seperti ini menduduki Maqam Dharab dalam Tariqat yang
lain.
Syarat seterusnya hendaklah bertawajjuh kepada Zat
Hadhrat Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Pandangan batinnya
hendaklah sentiasa terarah ke atas dan menyedari bahawa
Allah Subhanahu Wa Ta’ala sedang melihat, di samping itu
menantikan limpahan Faidhz dari sisiNya. Bertawajjuh
pandangan batin ke arah atas adalah kerana memelihara
Adab, bahawa kedudukan Allah Subhanahu Wa Ta’ala itu
adalah atas daripada sekelian makhluk dan dariNyalah
sumber limpahan Faidhz itu terlimpah. Wuquf Qalbi dan
bertawajjuh dengan sumber Faidhz adalah merupakan rukun
bagi zikir yang akan menghasilkan Nisbat Kehadiran Bersama
Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan tanpa kedua-dua rukun
tersebut, mencapai Nisbat Kehadiran Bersama Allah
Subhanahu Wa Ta’ala adalah mustahil.
Syarat yang terakhir ialah ketika melakukan zikir
hendaklah menghentikan segala khayalan hati dan was-was.
Setiap kali hati mengkhayalkan sesuatu selain Allah
Subhanahu Wa Ta’ala, maka pada waktu itu juga hendaklah
dijauhkan segala khayalan tersebut supaya ingtan terhadap
sesuatu selain Allah Subhanahu Wa Ta’ala tidak dapat
menakluki hati dan di dalam Tariqat Naqshbandiyah
Mujaddidiyah ianya dinamakan sebagai Nigah Dasyat.
Menahan nafas ketika berzikir amat memberi faedah namun
ianya bukanlah menjadi suatu syarat. Dengan menahan nafas,
kehangatan di dalam Qalb akan terasa kemudian akan terbit
Syauq iaitu rasa rindu terhadap Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Hatinya akan menjadi lembut dan menafikan sebarang
khayalan hingga mencapai Zauq yakni rasa kenikmatan dalam
berzikir dan seterusnya akan menerbitkan rasa Cinta. Dengan
menahan nafas juga akan memungkinkan seseorang Salik itu
menjadi seorang Ahli Kasyaf.
Adapun syarat ketika melakukan Zikir Nafi Itsbat
hendaklah sentiasa ingat akan jumlah bilangan yang ganjil
dan ianya dinamakan sebagai Wuquf ‘Adadi. Para Akabirin
Naqshbandiyah telah berkata bahawa Wuquf ‘Adadi
merupakan pelajaran pertama Ilmu Laduni yang mana
dengan melakukannya akan menghasilkan kaifiat dan ilmu
tersebut. Penyingkapan rahsia-rahsia dan segala persoalan
akan terjawab menerusi zikir ini. Zikir ini adalah bersumber
dari Hadhrat Khidhr ‘Alaihissalam dan diriwayatkan
pengamalannya dengan cara menahan nafas.
Ketika menahan nafas tersebut, hendaklah
mengucapkan kalimah Nafi Itsbat menurut kaifiat dalam
jumlah bilangan yang ganjil. Jika seseorang Murid yang dapat
menyebut kalimah Nafi Itsbat sehingga mencapai jumlah
bilangan 21 kali dalam satu nafas namun masih belum
memberikannya sebarang manafaat, maka terbatallah
amalannya dan sia-sia serta tidak tergolong sebagai Ahli
Tariqat. Dia hendaklah memulakan perjalanannya sekali lagi
dan hendaklah menjaga kesemua syarat-syarat ketika berzikir.
Adapun bagi golongan peringkat tinggi mereka tidak
lagi perlu berzikir sambil menahan nafas ataupun sambil
menutup mata kerana amalan mereka adalah Muraqabah dan
mereka sentiasa berada dalam Musyahadah. Amalan mereka
merupakan Zikir Khafi yang tersembunyi dalam Hakikat diri
mereka dan hanya diketahui oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
---------------
ZIKIR KHAFI
---------------
MENURUT Para Masyaikh, apabila Allah Subhanahu Wa Ta’ala
mengkehendaki seseorang hamba itu termasuk ke dalam
urusanNya, maka Dia akan menyampaikan hamba itu untuk
berkhidmat kepada salah seorang dari RakanNya, kemudian
RakanNya itu akan menilai hal keadaannya dan memberikan
arahan untuknya melakukan latihan Keruhanian dan
Mujahadah dan menyucikan batinnya dan menerusi
memperbanyakkan Zikir dan Fikir, Latifah-Latifahnya yang
tersembunyi itu akan kembali bertawajjuh kepada asal
usulnya.
Pada zaman ini, disebabkan kebanyakan penuntut
menghadapi lemah semangat dan Himmat, kerana itulah Para
Masyaikh Naqshbandiyah Rahimahumullah semenjak awal
lagi mengarahkan murid mengamalkan jalan zikir dan sebagai
menggantikan amalan dan latihan yang sukar serta
Mujahadah dan ‘Ibadah yang berat, mengarahkan amalan
yang sederhana dan sentiasa memerhatikan waktu untuk
melaksanakan ‘Ibadah dan melakukankan Tawajjuh kepada
murid.
Para Masyaikh Naqshbandiyah telah mengarahkan
sekelian Murid mereka menuruti Sunnah Hadhrat Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan
menjauhi segala bentuk Bida’ah serta mengarahkan Para
Murid mereka untuk melakukan Zikir Khafi iaitu zikir yang
tersembunyi. Untuk menghasilkan nikmat zikir yang
berterusan Para Masyaikh Naqshbandiyah telah menetapkan
tiga jalan Zikir Khafi iaitu:
1. Zikir Ismu Zat dan Nafi Itsbat
2. Muraqabah
3. Suhbah dan Rabitah Syeikh.
Zikir Qalbi bererti mengingati Allah di dalam hati dan
Zikir Khafi bererti mengingati Allah secara tersembunyi.
Kaifiyat Zikir Qalbi dan Khafi adalah berbeza dalam Tariqattariqat
yang lain. Ada yang berbeza pada lafaz zikir dan ada
juga yang berbeza dalam kaedah zikir.
Sebagai contoh, ada yang menggunakan lafaz Hu Allah
ketika menarik nafas dan Allah Hu ketika menghembuskan
nafas. Para Masyaikh di India banyak yang mengamalkan
Zikir Qalbi dengan keluar masuk nafas. Kaedah zikir tersebut
dinamakan kaedah zikir Paas Anfas.
Zikir Khafi adalah mengingati Allah dengan cara yang
tersembunyi sama ada secara ucapan di hati mahupun secara
gambaran di hati atau di fikiran. Zikir Khafi adalah suatu
bentuk zikir yang istimewa kerana ia memberikan kesan yang
sangat besar kepada orang yang senantiasa mengamalkannya.
-------------------
ZIKIR ISMU ZAT
-------------------
ISMU Zat adalah Nama Allah. Ianya merupakan nama bagi zat
yang Wajibul Wujud yakni kewujudanNya adalah wajib serta
memiliki segala sifat kesempurnaan dan suci dari segala sifat
kekurangan. Setiap murid atas jalan Naqshbandiyah
hendaklah memperbanyakkan menyebut nama Allah di dalam
hati tanpa menggerakkan lidah pada setiap masa dan
keadaan, baik dalam keadaan berdiri, duduk, berbaring atau
berjalan.
Para Masyaikh Naqshbandiyah beramal dengan
‘Azimah dan meninggalkan Rukhsah. Beramal dengan
‘Azimah bererti beramal dengan amalan yang lebih besar
nilainya iaitu Fardhu, Wajib, Sunat, Nafilah dan Mustahab
manakala meninggalkan Rukhsah bererti meninggalkan
keuzuran beribadat. Kerana itulah Para Masyaikh telah
memilih Zikir Khafi kerana ada dinyatakan dalam Hadis
Nabawiyah bahawa Zikir Khafi (Zikir Tersembunyi) lebih baik
dari Zikir Jihri (Zikir Mengangkat Suara) dengan tujuh puluh
darjah kelebihan. Pada mula-mula menjalani Tariqat
Naqshbandiyah, Para Masyaikh mentalqinkan Zikir Ismu Zat
iaitu nama Allah kepada murid mereka dengan kaifiat yang
tertentu.
Caranya adalah seperti berikut, iaitu murid hendaklah
membersihkan hati dari sebarang Khatrah iaitu kekhuatiran
dalam hati dan sebarang khayalan perkataan hati dengan
melakukan Istighfar dalam bilangan yang ganjil iaitu
sebanyak 25 kali. Lenyapkan segala fikiran tentang perkara
yang telah lepas dan yang akan datang. Mohon perlindungan
Allah dari segala kejahatan dan tipu daya Syaitan yang
direjam dengan membaca Ta’awuz lalu hendaklah membaca
Bismillah dan Surah Al-Fatihah sekali dan Surah Al-Ikhlas
bersama Bismillah sebanyak tiga kali dan hadiahkan seluruh
bacaan tadi kepada sekelian Arwah Muqaddasah (Ruh-Ruh
yang telah disucikan) Para Mashaikh Akabirin Silsilah ‘Aliyah
Naqshbandiyah Mujaddidiyah.
Seterusnya murid hendaklah membayangkan maut
yakni menghadirkan saat kematian diri. Ini merupakan pintu
bagi memasuki Alam Ghaib dan menuju ke Hadhrat Allah
Subhanahu Wa Ta’ala. Ianya juga merupakan pintu bagi
menghubungi Para Arwah Muqaddasah Mashaikh Akabirin
Naqshbandiyah Mujaddidiyah.
Pada waktu berzikir hendaklah melenyapkan segala
perkataan, kekhuatiran dan khayalan di dalam hati dan fikiran
yang selain Allah. Hati hendaklah menyebut Allah Allah
dengan merendahkan diri. Jikalau kekhuatiran dan khayalan
hati itu tidak dapat dilenyapkan, maka hendaklah
membayangkan wajah Syeikh iaitu orang yang mentalqinkan
zikir. Bayangan Syeikh hendaklah digambarkan dalam fikiran
di kedudukan antara dua kening, kemudian berada pada
kedudukan bertentangan dengan hati kita, lalu memelihara
bayangan wajah Syeikh di dalam hati. Membayangkan wajah
Syeikh disebut sebagai Zikir Rabitah atau Rabitah Syeikh.
Rabitah yang sempurna ialah apabila kita dapat
mengambarkan diri kita sebagai Syeikh. Setelah
membersihkan hati dari kekhuatiran dan khayalan hati,
hendaklah sibuk melaksanakan Zikir Khafi. Untuk
menghilangkan kekhuatiran dan khayalan hati, hendaklah
benar-benar merendahkan diri dan hati melakukan Zikir Ismu
Zat dengan sempurna. Dalam melaksanakan zikir,
memelihara Wuquf Qalbi sangatlah penting iaitu diri
bertawajjuh terhadap hati dan hati bertawajjuh kepada Zat
Allah Ta’ala. Wuquf Qalbi amat penting kerana berzikir
tanpanya tidak mendatangkan sebarang faedah. Berzikir tanpa
Wuquf Qalbi akan mendatangkan kehuatiran dan khayalan
hati. Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih amat
mengutamakan Wuquf Qalbi dan menganggapnya sebagai
syarat yang wajib.
Sentiasa berzikir dengan memelihara syarat-syaratnya
iaitu tongkatkan lidah ke langit-langit dan dengan
menggunakan lidah hati hendaklah menyebut Allah Allah di
maqam Latifah Qalb iaitu pada kedudukan dua jari di bawah
tetek kiri cenderung ke arah ketiak sambil memahami
pengertiannya iaitu, Zat Allah adalah bersifat dengan segala
sifat kesempurnaan dan suci dari segala sifat kekurangan.
Letakkan dalam fikiran bahawa diri kita beriman dengan Zat
Allah tersebut yakni mewujudkan Zat Allah dalam fikiran dan
disebutkan sebagai Wujud Zihni. Sewaktu berzikir, badan dan
lidah jangan sengaja digerakkan dan bagi seseorang Salik,
setiap waktunya hendaklah berzikir menggunakan lidah
hatinya sehinggalah hatinya menjadi sentiasa berzikir.
Seterusnya hendaklah berzikir Ismu Zat iaitu Allah
Allah pada maqam Latifah Ruh iaitu pada kedudukan dua jari
di bawah tetek kanan. Seterusnya hendaklah berzikir Allah
Allah pada maqam Latifah Sirr iaitu pada kedudukan dua jari
dari tetek kiri menghadap ke dada. Seterusnya hendaklah
berzikir Allah Allah pada maqam Latifah Khafi iaitu pada
kedudukan dua jari dari tetek kanan menghadap ke dada.
Seterusnya hendaklah berzikir Allah Allah pada maqam
Latifah Akhfa iaitu pada kedudukan di tengah-tengah dada.
Hendaklah memperbanyakkan zikir pada setiap maqam
Latifah sehingga zikir menjadi sifat yang lazim bagi hati.
Setelah berhasil melakukan zikir pada kesemua Latifah
Alam Amar, hendaklah berzikir Allah Allah pada maqam
Latifah Nafs iaitu pada kedudukan di tengah-tengah dahi.
Seterusnya hendaklah berzikir nama Allah pada maqam
Latifah Qalibiyah iaitu pada seluruh jisim.
Hendaklah berzikir dengan merasakan kedengaran
suara dalam diri menyebut Allah Allah pada setiap zarah,
urat dan saraf serta seluruh rambut. Ini merupakan amalan
dalam Tariqat ‘Aliyah Naqshbandiyah Mujaddidiyah dan
biasa dikenali sebagai Sultanul Azkar ataupun Zikir Kulli
Jasad.
--------------------------
----
KAIFIYAT ZIKIR ISMU ZAT
--------------------------
----
1. Istighfar - 25x [Astaghfirullaha Robbi Min Kulli Zanbin Wa
Atubu Ilaihi]
2. Alhamdu Syarif - 1x [Surah Al-Fatihah dengan A’uzubillah
dan Bismillah]
3. Qul Huwa Allah - 3x [Surah Al-Ikhlas dengan Bismillah]
4. Hadiahkan pahala bacaan tersebut kepada sekelian Arwah
Para Masyaikh: - [Ucapkan, “Ya Allah! Telah ku hadiahkan
seumpama pahala bacaan Fatihah dan Qul Hu Allah
kepada sekelian Arwah Muqaddasah Masyaikh Kibaar
Silsilah 'Aliyah Naqshbandiyah Mujaddidiyah”]
5. Bayangkan hadirnya Maut: - [Ucapkan dalam hati, "Aku
sudah mati, dimandikan orang, dikapankan orang,
disembahyangkan orang, dihantarkan orang jenazah aku ke
dalam liang lahad”]
6. Khayalkan hati sedang mengucapkan Allah Allah… tanpa
menggerakkan lidah.
7. Tawajjuhkan diri terhadap hati dan hati bertawajjuh kepada
Allah Taala. Ini adalah Wuquf Qalbi.
8. Sentiasa Muraqabah dengan mengkhayalkan limpahan
Faidhz dari Allah Ta’ala jatuh ke hati kita.
9. Sesudah beberapa lama kemudian, ucapkan dalam hati
dengan rasa rendah diri dan mengharap dengan ucapan
Baz Gasht : -
• “Ilahi Anta Maqsudi Wa Ridhoka Matlubi, A’tini
Mahabbataka Wa Ma’rifataka” - [Arab] atau,
• “Khudawanda! Maqsudi Man Tui Wa Ridhoi Tu,
Mahabbat Wa Ma'rifati Khud Badih” - [Parsi] yang
bermaksud, “Ya Tuhanku! Maksudku hanyalah Engkau
dan Keredhaan Mu, Kurniakanlah Cinta dan Ma'rifat
Mu”
• Wuquf Qalbi dan Baz Gasht adalah di antara syarat-syarat
Zikir. Jika berwudhuk sangatlah besar faedahnya namun
ia bukanlah syarat.
10. Pada waktu kelapangan samada dalam satu majlis atau
majlis yang berbilang-bilang, hendaklah mengerjakan zikir
ini sebanyak 24 ribu kali sehari semalam, lebih kurang
dalam 2 setengah jam untuk dilakukan.
11. Begitulah ketika berjalan, berbaring, bangun dan
duduk, samada berwudhuk ataupun tidak, setiap waktu
dan keadaan hendaklah tetap tekun berzikir sehinggalah
amalan zikir itu menjadi sifat yang lazim bagi hati.
Semoga Allah Memberikan Taufiq.
----------------------
ZIKIR NAFI ITSBAT
----------------------
PARA Masyaikh Naqshbandiyah seterusnya akan
mentalqinkan Zikir Nafi Itsbat kepada murid setelah mereka
melakukan Zikir Ismu Zat dengan sempurna. Adapun Zikir
Nafi Itsbat itu adalah zikir kalimah LA ILAHA ILLA ALLAH
dalam bilangan yang ganjil dengan keadaan menahan nafas
dan disertai kalimah MUHAMMADUR RASULULLAH ketika
melepaskan nafas. Kaifiat cara melakukan zikir Nafi Itsbat
adalah seperti berikut, iaitu hendaklah menahan Nafas di
bawah pusat dan tongkatkan lidah ke langit-langit. Dengan
menggunakan lidah hati, hendaklah menyebut lafaz LA
dengan menariknya dari pusat hinggalah ke otak dan ketika
menyebut lafaz ILAHA hendaklah membawanya ke arah bahu
kanan dan ketika menyebut lafaz ILLA ALLAH hendaklah
dipalukan ke hati dengan merasakan kesannya terhadap
kelima-lima Lataif Alam Amar. (Lihat Rajah 4) Kesan paluan
itu juga hendaklah dirasakan ke seluruh anggota tubuh badan
yang mewakili kelima-lima Lataif Alam Khalaq. Sewaktu
menyebut kalimah yang mulia ini hendaklah memahami akan
makna dan pengertiannya iaitu,
“Daku tidak bermaksud kepada selain dari Zat Allah Yang
Maha Suci”.
Adalah menjadi syarat sewaktu melakukan Zikir Nafi,
hendaklah menafikan kewujudan diri dan sekelian yang
wujud manakala ketika Zikir Itsbat, hendaklah mengitsbatkan
hanya Zat Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang Maha Suci. Zikir
ini hendaklah dilakukan dalam keadaan berdiam diri dengan
tidak menggerakkan sebarang anggota tubuh badan.
Jika murid tidak dapat menahan nafas kerana sukar
maka hendaklah berzikir dengan tanpa menahan nafas kerana
menahan nafas bukanlah syarat. Walaubagaimanapun,
berzikir sambil menahan nafas amatlah berfaedah kerana
dengannya hati akan terasa kepanasan zikir lalu menjadikan
hati itu lembut dan mampu menepis sebarang khayalan di
samping melahirkan rasa Shauq, Zauq dan Cinta Mahabbah.
Dengan berzikir secara menahan nafas ini juga akan
memungkinkan seseorang murid itu dapat mencapai Kashaf.
Zikir Nafi Itsbat ini hendaklah dilakukan dalam jumlah
bilangan yang ganjil di dalam satu nafas dan ini dikenali
sebagai Wuquf ‘Adadi kerana murid perlu memerhatikan dan
berjaga-jaga terhadap bilangan yang ganjil.
Para Masyaikh berkata bahawa Wuquf ‘Adadi
merupakan matapelajaran awal dalam Ilmu Laduni yang
mana dengan mengamalkannya seseorang itu akan
memperolehi Kaifiat Ilmu serta Ilmu itu sendiri. Memohon
rahsia-rahsia Kashaf adalah menerusi zikir seperti ini yang
mana ianya diriwayatkan bersumber dari Hadhrat Khidhzr
‘Alaihissalam.
Sebaik-baiknya dalam satu nafas dapat menyebut 21
atau 23 atau 25 kali Zikir Nafi Itsbat. Ketika melepaskan nafas
hendaklah menyebut lafaz MUHAMMADUR RASULULLAH
di dalam hati. Setelah berzikir beberapa lama hendaklah
menyebut lafaz Baz Gasht di dalam hati beberapa kali dengan
merendahkan diri dan dengan penuh pengharapan iaitu
melafazkan:
“Ilahi Anta Maqsudi, Wa Ridhoka Matlubi”
dalam Bahasa Arab yang pengertiannya dalam Bahasa Melayu
adalah seperti berikut:
“Ya Tuhanku, Engkaulah maksudku dan keredhaan-Mu lah
yang ku tuntut”.
Murid hendaklah melazimkan zikir dalam setiap
keadaannya sama ada sedang berjalan, berdiri, berbaring,
bangun, duduk, makan, minum dan pada setiap masa dan
waktu dengan sentiasa memerhatikan keadaan hati dengan
melakukan Nigah Dasyat dan Wuquf Qalbi supaya dapat
menghasilkan penyucian batin dan melahirkan kehadiran dan
tawajjuh hati terhadap Zat Allah Ta’ala.
Antara tanda-tanda penyucian batin di kalangan Ahli
Kashaf ialah terzahirnya cahaya-cahaya Nur pada setiap
Latifah dan mengalami Musyahadah. Jika seseorang penuntut
itu tidak memperolehi sebarang manafaat dan kesan
sepertimana yang telah dijelaskan maka amalannya adalah
terbatal dan sia-sia serta tidak termasuk ke dalam golongan
Ahli Tariqat. Hendaklah dia mengulangi semua amalannya
semula dengan memerhatikan kesemua syarat-syaratnya
dengan baik.
Para Masyaikh Naqshband telah menerangkan cahaya
Nur yang berbeza-beza bagi setiap Latifah. Adapun Nur Qalb
adalah Kuning, dan Nur Ruh adalah Merah, dan Nur Sir
adalah Putih, dan Nur Khafi adalah Hitam, dan Nur Akhfa
adalah Hijau. Apabila penuntut menyaksikan Musyahadah
cahaya-cahaya Nur ini di luar dirinya maka ianya disebut
sebagai Sair Afaqi dan jika dia melihat dan merasakan cahayacahaya
Nur ini di dalam diri batinnya maka ia dikatakan
sebagai Sair Anfusi.
Hadhrat Shah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah
‘Alaih telah berkata bahawa Sair Afaqi adalah dari bawah
‘Arash sehinggalah sebawah-bawahnya dan Sair Anfusi pula
adalah dari atas ‘Arash sehinggalah seatas-atasnya yakni
apabila seseorang Salik itu bertawajjuh dari dirinya sehingga
ke ‘Arash maka ia adalah Sair Afaqi dan apabila Salik itu
tawajjuhnya tertarik ke bahagian atas ‘Arash maka di situlah
permulaan Sair Anfusi bagi dirinya.
Para Ahli Kashaf boleh melihat sendiri cahaya-cahaya
Nur dalam Musyahadah mereka dan boleh memilih sendiri
untuk melakukan mana-mana Sair Afaqi mahupun Anfusi.
Walaubagaimanapun, dalam zaman ini pemakanan yang halal
sukar diperolehi maka ahli-ahli Kashaf ‘Ayani juga turut
berkurangan. Terdapat dua jenis Kashaf iaitu Kashaf ‘Ayani
dan Kashaf Wijdani. Perbezaan di antara dua jenis Kashaf ini
ialah seseorang yang memiliki Kashaf ‘Ayani dapat melihat
dan Musyahadah secara zahir dan jelas perjalanan dari suatu
maqam ke maqam yang lain dan menyaksikan pergerakannya.
Ahli Kashaf Wijdani pula tidak dapat melihat dan
menyaksikan sebarang perjalanan dan pergerakan dari suatu
maqam ke maqam yang lain tetapi hal ehwal keadaannya dan
Warid hasil perubahan dalam dirinya dapat dirasakannya
seperti perumpamaan angin yang berhembus, secara zahirnya
ia tidak dapat dilihat tetapi dengan keupayaan deria rasa kita
dapat merasai kuat dan lembutnya hembusan angin.
Seandainya seseorang penuntut itu langsung tidak
dapat merasai perubahan dalam dirinya menerusi Kashaf
‘Ayani mahupun menerusi Kashaf Wijdani, maka
mengkhabarkan tentang maqam-maqam Latifah dan
perkhabaran baiknya adalah seumpama menyebarkan
keburukan nama perjalanan Tariqat.
Semoga Allah mengurniakan kita Kashaf dan memelihara kita
dari sebarang keburukan, Amin!
Adapun, jalan yang kedua adalah dengan cara Muraqabah
yang akan faqir jelaskan pada lembaran-lembaran seterusnya.
--------------------------
-------
KAIFIYAT ZIKIR NAFI ITSBAT
--------------------------
-------
1. Istighfar - 25x [Astaghfirullaha Robbi Min Kulli Zanbin Wa
Atubu Ilaihi]
2. Alhamdu Syarif - 1x [Surah Al-Fatihah dengan A’uzubillah
dan Bismillah]
3. Qul Huwa Allah - 3x [Surah Al-Ikhlas dengan Bismillah]
4. Hadiahkan pahala bacaan tersebut kepada sekelian Arwah
Para Masyaikh: - [Ucapkan, “Ya Allah! Telah ku hadiahkan
seumpama pahala bacaan Fatihah dan Qul Hu Allah
kepada sekelian Arwah Muqaddasah Masyaikh Kibaar
Silsilah 'Aliyah Naqshbandiyah Mujaddidiyah”]
5. Bayangkan hadirnya Maut: - [Ucapkan dalam hati, "Aku
sudah mati, dimandikan orang, dikapankan orang,
disembahyangkan orang, dihantarkan orang jenazah aku ke
dalam liang lahad”]
6. Buang nafas dan tahan di bawah pusat serta tongkatkan
lidah ke langit-langit. Hati mengucapkan LA sambil
menariknya dari pusat hinggalah ke otak dan ketika
menyebut lafaz ILAHA hendaklah membawanya ke arah
bahu kanan dan ketika menyebut lafaz ILLA ALLAH
hendaklah dipalukan ke hati dengan merasakan kesannya
terhadap kesemua Lataif Alam Amar dan Alam Khalaq
tanpa menggerakkan lidah dan anggota tubuh badan. Zikir
dalam bilangan ganjil dan ketika hendak melepaskan nafas
ucapkan MUHAMMADUR RASULULLAH.
7. Tawajjuhkan diri terhadap hati dan hati bertawajjuh kepada
Allah Taala. Ini adalah Wuquf Qalbi.
8. Sentiasa Muraqabah dengan mengkhayalkan limpahan
Faidhz dari Allah Ta’ala jatuh ke hati kita.
9. Sesudah beberapa lama kemudian, ucapkan dalam hati
dengan rasa rendah diri dan mengharap dengan ucapan
Baz Gasht : -
• “Ilahi Anta Maqsudi Wa Ridhoka Matlubi, A’tini
Mahabbataka Wa Ma’rifataka” - [Arab] atau,
• “Khudawanda! Maqsudi Man Tui Wa Ridhoi Tu, Mahabbat
Wa Ma'rifati Khud Badih” - [Parsi] yang bermaksud,
• “Ya Tuhanku! Maksudku hanyalah Engkau dan Keredhaan
Mu, Kurniakanlah Cinta dan Ma'rifat Mu”
• Wuquf Qalbi dan Baz Gasht adalah di antara syarat-syarat
Zikir. Jika berwudhuk sangatlah besar faedahnya namun ia
bukanlah syarat. Begitu juga menahan nafas bukanlah
syarat namun mengandungi rahsia dan faedah yang amat
besar.
10. Pada waktu kelapangan samada dalam satu majlis atau
majlis yang berbilang-bilang, hendaklah mengerjakan zikir
ini sebanyak 2 ribu kali sehari semalam, lebih kurang dalam
dua jam untuk dilakukan.
11. Begitulah ketika berjalan, berbaring, bangun dan
duduk, samada berwudhuk ataupun tidak, setiap waktu
dan keadaan hendaklah tetap tekun berzikir sehinggalah
amalan zikir itu menjadi sifat yang lazim bagi hati.
Semoga Allah Memberikan Taufiq.
-------------------
FADHILAT ZIKIR
-------------------
AMALAN Zikir memiliki berbagai kelebihan sepertimana yang
masyhur dinyatakan dalam kitab-kitab Hadits. Hadhrat Hafiz
Ibnul Qayyim Rahmatullah ‘alaih yang merupakan seorang
‘Ulama Hadits telah menyatakan berbagai-bagai penjelasan
mengenai kelebihan Zikir. Beliau menyatakan terdapat lebih
dari seratus faedah yang dapat diperolehi menerusi amalan
Zikir dan telah beliau nukilkan sebanyak tujuh puluh
sembilan faedah di dalam sebuah risalah yang bertajuk Al-
Wabil. Hadhrat Maulana Muhammad Zakaria Al-Kandahlawi
Rahmatullah ‘alaih telah meyalin faedah-faedah itu satu
persatu secara ringkas dalam kitabnya Fadhail Zikir dan
hamba pun menyalinnya sebagai berikut:
1. Zikir adalah menjauhkan Syaitan dan menghancurkan
kekuatannya.
2. Zikir adalah menyebabkan Allah Subhanahu Wa Ta’ala
redha.
3. Zikir adalah menjauhkan dukacita daripada hati manusia.
4. Zikir adalah menggembirakan hati.
5. Zikir adalah menguatkan badan dan menyeronokkan
sanubari.
6. Zikir adalah sinaran hati dan muka.
7. Zikir adalah menyebabkan datangnya rezeki dengan
mencurah-curah yakni memurahkan rezeki.
8. Zikir adalah membawa orang yang berzikir itu kepada
kehebatan dan kegagahan yakni dengan memandang
wajahnya seseorang merasa gentar.
9. Zikir adalah melahirkan cinta sejati terhadap Allah
Subhanahu Wa Ta’ala kerana cinta itulah merupakan Ruh
Islam, jiwa agama dan sumber kejayaan dan kebahagiaan.
Barang siapa ingin mendapatkan cinta Ilahi itu maka
hendaklah dia berzikir sebanyak-banyaknya.
Sebagaimana mutala’ah dan muzakarah itu merupakan
pintu kejayaan ilmu, demikianlah Zikrullah itu
merupakan pintu Cinta Ilahi.
10. Zikir adalah mendatangkan hakikat Muraqabah dan
Muraqabah itu membawa seseorang kepada martabat
Ihsan. Denganadanya martabat Ihsan maka manusia
dapat beribadat kepada Allah dalam keadaan yang
seolah-olah dia melihatNya dan keadaan seperti inilah
yang merupakan tujuan asasi daripada perjuangan Para
Sufi.
11. Zikir adalah membawa seseorang kepada penyerahan diri
dengan sebulat-bulatnya kepada Allah. Dengan ini lama
kelamaan maka setiap urusan dan dalam setiap keadaan
Allah Subhanahu Wa Ta’ala menjadi pelindung dan
pembantu baginya.
12. Zikir adalah membawa seseorang kepada Taqarrub yakni
mendekatkan diri kepada Allah. Jika zikir itu bertambah
banyak maka dengan sendirinya dia bertambah dekat
kepada Allah dan sebaliknya jika dia bertambah lalai
daripada berzikir maka dengan sendirinya dia bertambah
jauh daripada Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
13. Zikir adalah membukakan pintu Ma’rifat Allah
Subhanahu Wa Ta’ala.
14. Zikir adalah melahirkan di dalam hati seseorang akan
keagungan dan kehebatan Allah Subhanahu Wa Ta’ala
dan melahirkan semangat buat merapatkan diri
denganNya.
15. Zikir adalah menyebabkan Allah Subhanahu wa Ta’ala
ingat kepada seseorang yang ingat kepadaNya
sepertimana disebutkan di dalam Al-Quran:
“Fazkuruni Azkurkum.” Ertinya: Kerana itu ingatlah kamu kepadaKu
nescaya Aku ingat pula kepadamu. Dan diterangkan pula
di dalam Hadits: “Man Zakarani Fi Nafsihi, Zakrtuhu Fi
Nafsi.” Ertinya: Barangsiapa mengingati Aku di dalam
hatinya, nescaya Aku mengingatinya pula di dalam
hatiKu.”
16. Zikir adalah menghidupkan hati. Hafiz Ibnu Taimiyah
Rahmatullah ‘alaih berkata bahawa perbandingan
Zikrullah dengan hati seseorang adalah ibarat ikan
dengan air. Ingatlah, apakah halnya ikan itu jika ia tidak
berada di dalam air?
17. Zikir adalah santapan bagi Ruh dan Hati. Andaikata jika
kedua-duanya tidak dapat menikmati santapannya maka
adalah sama seperti badan yang tidak dapat makanannya.
18. Zikir adalah membersihkan hati daripada karat
kekotorannya sepertimana diterangkan di dalam Hadits
bahawa tiap-tiap sesuatu ada daki dan kekotoran
baginya. Daki dan kekotoran hati ialah keinginan dan
kelalaian yang tidak dapat dibersihkan melainkan dengan
berzikir.
19. Zikir adalah menghapuskan dosa dan maksiat.
20. Zikir adalah menghapuskan keraguan dari seseorang
terhadap Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Sebenarnya hati
orang yang lalai itu diselubungi oleh rasa ragu atau
gelisah terhadap Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Ianya dapat
dihapuskan hanya oleh Zikrullah.
21. Orang yang berzikir dengan mensucikan Allah
Subhanahu Wa Ta’ala, memujiNya, mengagungkanNya
dan mengesakanNya, maka kalimah-kalimah zikirnya itu
akan berpusing-pusing mengelilingi ‘Arash Allah
Subhanahu Wa Ta’ala sambil menyebut nama penzikir itu
dengan suara yang perlahan.
22. Barangsiapa ingat kepada Allah dalam kesenangan, Allah
Subhanahu Wa Ta’ala ingat pula kepadanya dalam
kesusahan.
23. Zikir adalah melepaskan orang yang berzikir itu daripada
azab Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
24. Zikir adalah menyebabkan turunnya Sakinah ketenangan
dan Para Malaikat melingkungi orang-orang yang
berzikir itu.
25. Zikir adalah menyebabkan selamatnya lidah seseorang
yang berzikir itu daripada mengumpat, mencela, berdusta,
maki hamun dan bercakap yang sia-sia. Telah dibuktikan
oleh kenyataan bahawa barangsipa yang membiasakan
lidahnya dengan berzikir maka terselamatlah daripada
sifat-sifat yang keji. Sebaliknya orang yang tidak biasa
dengan zikir maka dengan sendirinya dia terlibat di
dalam keburukan dan sifat-sifat yang keji itu.
26. Majlis-majlis zikir adalah seperti majlis Para Malaikat
sebaliknya majlis kelalaian yakni majlis yang pesertapesertanya
lalai daripada berzikir adalah seperti majlis
Syaitan. Kini terserah kepada manusia, sertailah majlis
mana yang suka. Menururt kebiasaan manusia sukakan
akan sesuatu yang sesuai dengan sikap dan perangainya.
27. Zikir adalah memasukkan orang-orang yang berzikir itu
ke dalam golongan orang-orang yang berbahagia dan
demikian juga mereka yang mendampinginya. Sebaliknya
orang-orang yang lalai dan membuat kerja-kerja yang siasia
adalah tercampak ke dalam kancah kecelakaan.
Demikian juga orang-orang yang menyertai mereka itu.
28. Zikir akan memelihara seseorang yang berzikir daripada
menyesal pada Hari Qiyamat. Di dalam Hadits ada
disebutkan bahawa majlis-majlis yang terkosong daripada
Zikrullah menyebabkan mendapat kerugian dan
menyesal pada Hari Qiyamat.
29. Jika seseorang yang berzikir sambil menangis-nangis
dalam keadaan sunyi diri maka pada Hari Qiyamat dia
akan ditempatkan di bawah naungan ‘Arash Ilahi di
mana manusia akan berteriak dan menjerit-jerit kerana
kepanasan hari yang amat dahsyat itu.
30. Pada hati manusia ada suatu bahagian yang tidak subur
melainkan dengan Zikrullah.
31. Zikrullah adalah merupakan pohon di dalam Syurga.
32. Segala-gala amalan adalah diwajibkan semata-mata
kerana Zikrullah.
33. Orang yang menyibukkan dirinya dengan berzikir maka
Allah Subhanahu Wa Ta’ala mengurniakan kepadanya
lebih daripada orang yang meminta kepadaNya. Di
dalam sebuah Hadits ada disebutkan bahawa Allah
Subhanahu Wa Ta’ala berfirman: “Barangsiapa yang
tertahan oleh zikirKu daripada berdoa nescaya Aku
berikan kepadanya lebih daripada yang Aku berikan
kepada orang-orang yang berdoa.”
34. Sungguhpun zikir merupakan suatu ibadat yang ringan
dan mudah sekali namun ia adalah lebih afdhal dan
utama daripada seluruh ibadat kerana menggerakkan
lidah itu lebih mudah daripada menggerakkan seluruh
badan.
35. Nikmat dan kekurniaan yang diberikan Allah kepada
seseorang kerana zikir tidaklah diberikan kerana amalamal
yang lain yang mana diterangkan di dalam mafhum
sebuah Hadits: “Barangsiapa yang membaca kalimah: La
Ilaha Illa Allahu Wahdahu La Syarikalahu, Lahul Mulk
Wa Lahul Hamd, Wa Huwa ‘Ala Kulli Syai in Qadir,
sebanyak seratus kali pada suatu hari maka Allah
memberikan pahala kepadanya yang seimbangan
dengan memerdekakan sepuluh hamba sahaya dan
dicatitkan di dalam buku amalannya seratus kebajikan,
dihapuskan daripadanya seratus dosa, dipelihara
daripada godaan Syaitan dan tidak sesiapa pun yang
lebih afdhal daripadanya kecuali orang yang amalanamalannya
telah melebihi.”
36. Seseorang yang berzikir berterusan dengan secara
Istiqamah, dia akan terselamat daripada melupakan
dirinya yang menyebabkan kecelakaan Dunia dan
Akhirat, kerana melupakan diri sendiri dan muslihatmuslihatnya
bererti melupakan Tuhan dan yang
melupakan Tuhan nescaya akan tercampak ke dalam
kancah kerugian. Diperingatkan oleh Allah di dalam
Kitab Suci Al-Quran pada Surah Al-Hasyar ayat 19 yang
ertinya: “Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang
lupa kepada Allah lalu Allah menjadikan kamu seperti
orang-orang yang lupa kepada diri mereka sendiri.
Mereka itulah orang-orang yang fasik.” Yakni janganlah
kamu menyerupai orang-orang yang tidak menghiraukan
Allah, lantas Allah menjadikan mereka tidak
menghiraukan diri mereka sendiri yakni akal fikiran
mereka dilemahkan sehingga mereka tidak dapat
menjalani jalan yang menuju ke arah kejayaan yang
hakiki kerana apabila manusia melupakan dirinya maka
dengan sendirinya dia terlalai daripada muslihatmuslihatnya
dan akhirnya dia akan menjadi mengsa
kebinasaan. Sepertimana seorang petani yang melupakan
sawah atau ladangnya, tidak menghiraukannya sedikit
pun. Maka tentulah sawah atau ladangnya itu tidak akan
mendatangkan hasil apa-apa dan akhirnya keadaan
berubah menjadi belukar.
37. Seseorang akan merasai keamanan dan ketenangan jiwa
manakala dia membasahi lidahnya dengan berzikir
sehingga dia cinta kepada zikir. Sepertimana seorang
yang cinta kepada air ketika dia mengalami dahaga yang
amat sangat atau cinta kepada makanan ketika dia lapar
ataupun cinta kepada pakaian dan rumah kediaman
semasa dia merasai panas atau dingin yang amat sangat,
bahkan Zikrullah itu lebih mustahak lagi kerana jika
segala-gala yang disebutkan itu tidak tersedia, maka
tubuh ksar manusia saja mengalami kebinasaan
sedangkan tanpa zikir, Ruh dan Hati juga akan
mengalami kebinasaan.
38. Zikir adalah merupakan suatu pohon yang setiap masa
mendatangkan buah Ma’rifat. Menururt istilah ‘Ulama
Tasawwuf, pohon itu mendatangkan buah Ahwal dan
Maqamat. Semakin zikir itu diperbanyakkan semakin
akar pohon itu terkukuh dan semakin akarnya kukuh
semakin pohon itu mengeluarkan buah-buahannya.
39. Zikir adalah sumber syukur. Barangsiapa yang tidak
mengingati Allah Subhanahu Wa Ta’ala, dia tidak dapat
bersyukur kepadaNya.
40. Dengan zikir, seseorang manusia mencapai kemajuan dan
kejayaan dengan secara terus menerus ketika dia
beristirehat ataupun berada di pasar, ketika dia sihat
ataupun sakit, ketika dia sibuk dengan mengecap
kenikmatan hidup ataupun berada dalam serba
kekurangan. Pada setiap masa dan dalam setiap keadaan
dia mencapai kejayaan. Tiada suatu apa pun yang
menyebabkan dia mencapai kemajuan dengan secra terus
menerus kecuali dengan zikir. Jika hatinya telah bersinar
dengan sinaran zikir, maka dalam setiap keadaan dia
meningkat ke martabat yang setinggi-tingginya.
41. Zikir adalah intisari Ilmu Tasawwuf yang diamalkan oleh
setiap Ahli Tariqat. Jika telah terbuka pintu zikir bagi
seseorang bererti telah terbuka baginya jalan yang menuju
kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Barangsiapa yang
telah menuju kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala nescaya
dia telah mendapat segala-gala yang dikehendakinya
kerana tidak berkurangan apa-apa pada khazanah Allah
Subhanahu Wa Ta’ala.
42. Zikir adalah menggerakkan hati manusia daripada tidur
dan menyedarkannya daripada lalai. Selagi hati dan jiwa
manusia tidak sedar maka selama itulah dia mengalami
kerugian demi kerugian.
43. Apabila zikir telah menguasai hati maka bukan saja ia
menyubur ke bahagian hati itu sahaja bahkan ia
menjadikan orang yang berzikir itu hidup dengan
makmur walaupun dia tidak berharta benda,
memuliakannya walaupun dia tidak berkeluarga dan
menjadikannya penguasa walaupun dia tidak
mempunyai kerajaan. Sebaliknya orang yang lalai
daripada zikir pasti dia akan dihinakan walaupun dia
mempunyai harta benda, kaum keluarga dan kerajaan
yang besar.
44. Zikir adalah menghimpunkan kembali yang telah bercerai
dan menseraikan yang telah terhimpun, mendekatkan
yang jauh dan menjauhkan yang dekat, yakni hati
manusia yang diselubungi oleh berbagai-bagai keraguan,
dukacita dan kegelisahan itu semuanya dilenyapkan sama
sekali dan dilahirkan ketenteraman dan ketenangan jiwa
dan hati atau jiwa manusia yang dikuasai oleh perbuatanperbuatan
yang keji itu dibersihkan dan manusia yang
senantiasa digoda dan dikuasai oleh tentera-tentera
Syaitan itu diceraikan daripadanya dan Akhirat yang jauh
itu didekatkan dan Dunia yang dekat itu dijauhkan dari
jiwa manusia.
45. Zikir adalah mendekatkan kepada Zat yang zikirnya
dikerjakan sehingga mendapat penyertaan denganNya
sebagaimana diterangkan di dalam Al-Quran, “Inna
Allaha Ma’allazi Nattaqau,” yang bererti: Sesungguhnya
Allah Subhanahu Wa Ta’ala berserta orang-orang yang
bertaqwa. Diterangkan di dalam satu Hadits Qudsi, “Ana
Ma’a ‘Abdi Ma Zakarani,” ertinya: Adalah Aku
menyertai hambaKu selama dia mengingati Aku. Di
dalam sebuah Hadits ada disebutkan bahawa Allah
Subhanahu Wa Ta’ala berfirman, “Orang yang
mengingati Aku itu adalah orang Aku. Aku tidak
menjauhkannya daripada RahmatKu. Jika mereka
bertaubat dari dosa-dosa mereka, maka Aku menjadi
Kekasih bagi mereka tetapi sebaliknya jika mereka tidak
bertaubat maka Aku menjadi Jururawat bagi mereka lalu
Aku mencampakkan mereka ke alam kancah penderitaan
supaya Aku membersihkan mereka daripada dosa-dosa.”
46. Penyertaan Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang dicapai
menerusi zikir itu adalah penyertaan yang tidak ada tolok
bandingnya. Hakikat penyertaan itu tidak mungkin
dicatit dan tidak pula mungkin dibicarakan. Kelazatannya
dengan ertikata yang sebenarnya boleh dirasai hanya oleh
orang yang telah mencapainya. Ya Allah, berikanlah
kepadaku barang sedikit daripada kenikmatanNya.
47. Zikir adalah seimbang dengan memerdekakan hamba,
seimbang dengan membelanjakan harta dan seimbang
pula dengan berjuang pada Jalan Allah.
48. Di dalam sebuah Hadits ada diberitakan bahawa Hadhrat
Musa ‘Alaihissalam pernah berkata kepada Allah
Subhanahu Wa Ta’ala: “Ya Allah, Engkau telah
menganugerahkan kepadaku nikmat-nikmat yang amat
banyak maka tunjukilah aku cara-cara bersyukur
kepadaMu.” Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman
kepadanya: “Sebanyak yang engkau berzikir sebanyak
itulah engkau dapat bersyukur.”
49. Di dalam Hadits yang lain diterangkan bahawa Hadhrat
Musa ‘Alaihissalam memohon kepada Allah Subhanahu
Wa Ta’ala: “Ya Allah! Bagaimanakah cara bersyukur
yang sesuai dengan keadaanMu yang terunggul?” Allah
Subhanahu Wa Ta’ala berfirman: “Hendaklah lidahmu
senantiasa dibasahi dengan berzikir.”
50. Yang paling mulia di antara orang-orang yang bertaqwa
pada sisi Allah ialah yang senantiasa sibuk dengan
berzikir kerana natijah Taqwa ialah Syurga sedangkan
natijah zikir ialah penyertaan Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
51. Pada hati manusia ada semacam kekerasan yang tiada
berubah menjadi lembut melainkan dengan berzikir.
52. Zikir adalah sumber persahabatan dengan Allah
sebaliknya lalai adalah sumber permusuhan denganNya.
53. Tiadalah satu apapun yang menambahkan nikmat-nikmat
Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan menyelamatkan
daripada azabNya lebih daripada Zikrullah.
54. Allah Subhanahu Wa Ta’ala menurunkan RahmatNya
kepada orang-orang yang berzikir dan Para Malaikat
berdoa untuk mereka.
55. Barangsiapa yang ingin menikmati Syurga sedangkan dia
masih berada di dalam Dunia ini maka hendaklah dia
menyertai majlis-majlis zikir kerana majlis-majlis zikir itu
adalah seumpama taman-taman Syurga.
56. Barangsiapa senantiasa berzikir, dia akan memasuki
syurga sambil tersenyum-senyum.
57. Amalan yang paling afdhal ialah amalan yang disertai
dengan berzikir sebanyak-banyaknya. Puasa yang afdhal
sekali ialah puasa yang disertai dengan berzikir sebanyakbanyaknya.
Haji yang afdhal ialah haji yang disertai
dengan zikir sebanyak-banyaknya dan demikianlah Jihad
serta amalan-amalan yang lainnya.
58. Zikir adalah pengganti kepada ibadat-ibadat Nafilah.
Sebagaimana yang diriwayatkan di dalam sebuah hadits
bahawa segolongan orang-orang miskin datang lalu
merayu hal mereka kepada Hadhrat Baginda Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dengan berkata, “Ya
Rasulullah, saudara kami yang berharta benda telah
meningkat darjat yang setinggi-tingginya disebabkan
harta kekayaan mereka. Mereka bersembahyang seperti
kami bersembahyang, mereka berpuasa seperti kami
berpuasa tetapi kerana harta kekayaan, mereka telah
mendahului kami dengan mengerjakan Haji, Umrah,
Jihad dan lain-lainya.” Sebagai menjawab Hadhrat
Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
bersabda, “Mahukah kamu sekelian ku ajarkan sesuatu
untuk mencapai yang mendahului dan untuk
mendahului sesudah kamu sehingga tiadalah lagi
seorang pun yang lebih afdhal daripada kamu kecuali
orang yang berbuat seperti yang kamu perbuat.”
Selanjutnya Hadhrat Baginda Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam bersabda, “Bacalah kamu sekelian:
Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar selepas tiaptiap
Solat.” Ini menunjukkan bahawa Hadhrat Baginda
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menganggap zikir
ini sebagai pengganti haji, umrah, jihad dan lain-lain bagi
yang tidak berada.
59. Majlis Zikir adalah majlis Para Malaikat.
60. Allah Subhanahu Wa Ta’ala membanggakan orang-orang
yang berzikir di hadapan Para Malaikat.
61. Zikir adalah rawatan bagi penyakit-penyakit hati.
62. Zikir adalah pendorong bagi ibadat-ibadat yang lain.
Dengan berzikir sebanyak-banyaknya maka ibadat-ibadat
yang lain itu menjadi mudah dan senang serta kelazatan
ibadat-ibadat itu pun dirasai benar, oleh itu semua ibadat
itu dapat dikerjakan tanpa keberatan dan kesukaran apa-apa.
63. Dengan berzikir semua keberatan akan berubah menjadi
ringan, setiap kesukaran akan berubah menjadi senang,
setiap bebanan menjadi ringan dan semua bala bencana
akan terlenyap.
64. Lantaran zikirlah maka segala rupa ketakutan dan
kebimbangan akan terhindar.
65. Zikrullah adalah mempunyai kuasa yang terkhas untuk
melahirkan ketenteraman dan untuk melenyapkan
ketakutan. Ianya mempunyai kesan yang teristimewa di
mana semakin berzikir sebanyak-banyaknya semakin
itulah akan mencapai ketenteraman dan akan lenyap
ketakutan.
66. Zikir adalah melahirkan kekuatan dan tenaga yang
terkhas kepada manusia. Maka dengan kekuatan itu dia
dapat menyelenggarakan urusan-urusan yang agak sukar.
67. Pemberes urusan-urusan keakhiratan adalah dahulumendahului
di antara satu dengan yang lain dan di dalam
mendahului ini yang kelihatan di hadapan sekali ialah
orang-orang yang berzikir. Di dalam sebuah Hadits,
Hadhrat Baginda Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam telah bersabda, “Telah mendahului
mereka yang Munfarrid.” Para Sahabat bertanya,
“Siapakah yang Munfarrid itu Ya Rasulullah?” Baginda
menjawab, “Mereka yang mengingati Allah sebanyakbanyaknya
kerana zikir adalah meringankan bebanan
mereka.”
68. Allah Subhanahu Wa Ta’ala sendiri yang membenarkan
dan menguji orang-orang yang berzikir. Orang-orang
yang dibenarkan oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala itu
tidaklah akan dibangkitkan bersama-sama orang-orang
yang dusta. Di dalam sebuah Hadits ada disebutkan
bahawa apabila seorang hamba mengucapkan: “La Ilaha
Illa Allah Wallahu Akbar,” maka Allah Subhanahu Wa
Ta’ala berfirman, “Benarlah ucapan hambaKu bahawa
tiada Tuhan melainkan Aku dan Akulah Maha Besar.”
69. Zikir adalah menyebabkan terbinanya rumah di dalam
Syurga. Apabila seseorang hamba berhenti daripada
berzikir maka Para malaikat berhenti daripada membina
rumah itu. Manakala mereka ditanyakan, mengapakah
kamu berhenti daripada membina rumah itu? Mereka
menjawab bahawa perbelanjaannya belum lagi tiba.
70. Di dalam sebuah Hadits ada disebutkan bahawa
barangsiapa mengucapkan: “Subhanallahi Wabihamdihi
Subhanallahil ‘Azim” sebanyak tujuh kali nescaya
dibinakan satu menara untuknya di dalam Syurga.
71. Zikir adalah perisai atau pendinding bagi Neraka
Jahannam. Barangsiapa yang dimasukkan ke dalam
Neraka kerana amal perbuatannya yang tidak baik maka
zikirnya itu menjadi pendinding di antaranya dengan
Neraka Jahannam. Semakin banyak zikir dibuat maka
semakin kuatlah pendinding itu.
72. Jika seseorang yang berzikir di atas sebuah gunung atau
di tanah datar maka tempat tersebut akan merasa amat
bangga. Di dalam sebuah Hadits ada diberitakan bahawa
gunung-ganang bertanya-tanyakan di antara satu dengan
yang lain bahawa hari ini adalah seseorang yang berzikir
melalui di atas engkau. Jika diberitahukan bahawa ada
yang melaluinya sambil berzikir, maka ia berasa gembira
lagi bangga.
73. Nur Zikir adalah sentiasa bersama orang yang berzikir itu
sama ada di Dunia mahupun di dalam Kubur dan ia
memimpin di Titian Sirat. Ia tidak berpisah di mana-mana
pun. Diperingatkan oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala di
dalam Kitab Suci al-Quran pada Surah Al-An’am ayat 122
yang bermaksud, “Apakah orang yang sudah mati
kemudian Kami hidupkan dia dan Kami berikan
kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu
dia dapat berjalan ditengah-tengah masyarakat manusia,
serupa dengan orang yang keadaannya berada di dalam
gelap gelita yang tidak dapat keluar daripadanya?”
Orang pertama itu beriman kepada Allah Subhanahu Wa
Ta’ala yang hatinya bersinar cemerlang dengan cinta
makrifat dan zikirnya sementara orang yang kedua itu
ialah yang terkosong dari sifat-sifat tersebut. Penghasilan
Nur adalah sesuatu yang teragung sekali, ianya
membawa kepada kejayaan yang gilang-gemilang.
74. Para Malaikat beristighfar memohon keampunan bagi
orang yang berzikir. Hadits ada menyebut bahawa
apabila seseorang hamba mengucapkan: Subhanallahi
Wabihamdihi atau Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin, maka
Para Malaikat berkata, “Ya Allah, ampunilah dia.”
Adalah termaklum bahawa doa Para Malaikat itu tidak
ditolak malahan terus dikabulkanNya.
75. Memperbanyakkan zikir adalah merupakan sijil bagi
kelepasan dari kemunafikan kerana orang-orang yang
Munafik tiada mengingati Allah Subhanahu Wa Ta’ala
melainkan sedikit. Hadhrat Ka’ab Ahbar Radhiyallahu
‘anhu berkata, “Barangsiapa berzikir sebanyakbanyaknya
maka terpelihara dia daripada kemunafikan.”
76. Berbanding dengan amalan-amalan yang baik maka zikir
mempunyai suatu kelazatan yang tidak di dapati pada
amalan-amalan yang lain. Hadhrat Malik bin Dinar
Rahmatullah ‘alaih berkata bahawa seseorang tidak akan
berasa lazat dari suatu apa pun seperti kelazatan zikir.
77. Pada wajah orang yang berzikir itu di dapati kegembiraan
di Dunia dan akan kelihatan Nur padanya di Hari
Qiyamat.
78. Barangsiapa mengingati Allah Subhanahu Wa Ta’ala
sebanyak-banyaknya di tengah-tengah jalan, dirumah, di
dalam safar perjalanan dan ketika berada di kampung,
maka dia akan mempunyai pembela-pembela yang ramai
sekali di Hari Hisab kelak.
79. Selama lidah sibuk dengan berzikir maka selama itulah
dia terpelihara daripada perbicaraan yang sia-sia,
berdusta, mengumpat dan sebagainya. Lidah itu
sememangnya tidak mahu diam, ia akan sibuk dengan
berzikir, kalau tidak sudah tentu dengan kesia-siaan.
Demikian juga halnya dengan hati, jika ia tidak sibuk
dengan mencintai Khaliq iaitu Allah Subhanahu Wa
Ta’ala maka sudah tentu dia akan sibuk dengan mencintai
makhluk.
80. Syaitan adalah musuh manusia yang nyata. Ia
mencampakkan manusia di dalam kancah kerunsingan
dan kegelisahan dengan berbagai cara. Ia juga
mengerumuni mereka dari setiap penjuru. Orang yang
halnya sedemikian rupa senantiasa berada di tengahtengah
lingkungan para musuh yang mana tiap-tiap
seorang darinya ingin menimpakan ke atasnya
penderitaan demi penderitaan. Maka tiadalah apa-apa
untuk mematahkan serangan-serangan musuh itu
melainkan Zikrullah.
No comments:
Post a Comment