Amalan Muraqabah dapat ditakrifkan sebagai
mengawasi, menjaga, menyelia, mengawal,
memerhati dan hidup dalam kesedaran bahawa diri
sentiasa dikawal oleh Allah . Para Sufi yang mulia telah
menjelaskan hal ini secara lebih lanjut dengan
mentakrifkannya sebagai tatacara hati seseorang Salik yang
hanya tertumpu kepada Allah lalu meninggalkan sebarang
ingatan terhadap sesuatu apa pun yang selain Allah serta
memelihara dirinya dari segala larangan Allah dan
bertindak dengan kepastian bahawa pengetahuan Allah
meliputi segala sesuatu dan seterusnya menjalani kehidupan
dengan menuruti segala perintahNya.
Muraqabah juga boleh ditafsirkan sebagai berusaha
mengamati apa yang dikehendaki oleh Allah dan
memimpin kehidupan seharian dalam kesedaran pengawasan
diri yang berterusan secara teguh dan penuh ketulusan. Sikap
seperti ini akan terhasil apabila seseorang hamba mengetahui
bahawa Allah Yang Maha Berkuasa sentiasa menyedari
serta mengetahui semua perbuatan yang dilakukan olehnya,
semua ucapannya, segala pengetahuannya dan fikirannya
sebagaimana yang telah dinyatakan dalam Al-Quran :
Kamu tidak berada dalam suatu keadaan dan tidak
membaca suatu ayat dari Al-Quran dan kamu tidak
mengerjakan sesuatu pekerjaan pun melainkan Kami
menjadi saksi atasmu sewaktu kamu sedang melakukannya,
tidak luput dari pengetahuan Tuhanmu biarpun sebesar
zarrah di bumi ataupun di langit, tidak ada yang lebih kecil
dan tidak ada pula yang lebih besar dari itu melainkan
semuanya tercatat dalam kitab yang nyata Lauh Mahfuzh.
[10:61]
Walau dalam keadaan apa pun kita mungkin berada
dan walau sebanyak mana pun ayat-ayat suci Al-Quran yang
mungkin kita baca dan walau apa jua perbuatan pun yang
mungkin kita lakukan, Allah sentiasa menjadi saksi atas diri
kita sewaktu kita sedang asyik melakukannya. Jika
Muraqabah bererti menutup hati dari segala yang selainNya
serta memisahkan ingatan terhadap segala sesuatu yang selain
dariNya dan membuka semangat untuk menerima limpahan
kurniaan Faidhz dan nikmat yang datang dari sisiNya, maka
kita perlulah menutup apa yang harus ditutup dan membuka
apa yang harus dibuka. Langkah pengamalan Muraqabah
adalah untuk menganggap dan menerima sebagai besar apa
yang telah ditetapkan oleh Allah sebagai besar, menerima
sebagai tidak berharga apa yang telah ditetapkanNya sebagai
tidak berharga dan lebih memilih kehendak dan keinginan
Allah atas segala kehendak dan keinginan diri sendiri.
Berfikir dengan lebih mendalam tentang Allah akan
meningkatkan limpahan Faidhz kurniaan Rahmat Allah dan
menguatkan cinta seseorang terhadap Zat Allah dan
keinginan untuk menyembahNya dengan hati yang ikhlas dan
takut serta gentar terhadapNya yang mana akan
menyebabkan seseorang itu kehilangan nafsu dan selera
makan kerana mengenangkan dosa-dosanya yang silam dan
dia akan menjalani kehidupannya dengan lebih berhati-hati.
Muraqabah dapat membentuk peribadi seseorang lelaki
mahupun wanita sehingga mereka dapat membuang ingatan
tentang segala sesuatu yang boleh membahayakan Iman dan
'Ibadah mereka dan dapat mempertahankan kemurnian
fikiran, tindakan dan niat mereka, bahkan ketika bersendirian
pun mereka akan tetap dalam kesedaran pemerhatian yang
terus-menerus terhadap Hadhrat ZatNya .
Muraqabah adalah suatu cara yang paling penting,
sangat berkesan dan dapat langsung mencapai kesedaran
tentang Ketuhanan meskipun tanpa sebarang panduan.
Muraqabah merupakan jalan penyucian semua Para Nabi dan
Rasul 'Alaihimus Solatu Wassalam yang telah menghadapi
kesukaran dalam menyampaikan seruan Dakwah peringatan
dari Allah kepada kaum mereka yang tidak mahu
mengikuti perintah penyucian Ruhani.
Menerusi Muraqabah, seseorang Salik dapat sentiasa
kembali kepada Allah pada setiap masa atau tempat dengan
kesedaran bahawa dirinya tidak berdaya dan faqir serta
mengaku tentang pertemuan peribadi denganNya
berdasarkan keperluan Ruhani mereka.
Mereka juga dapat merasakan pengawasan yang
berterusan oleh Allah sementara mereka sedang mengawasi
alam dalam diri mereka sendiri dan mengelakkan sebarang
ingatan apa pun yang selain dariNya. Mereka tuli terhadap
semua suara-suara yang tidak berkaitan dengan Allah .
Mereka memujiNya atas segala Keindahan dan
KeagunganNya serta menganggap sebagai tidak berguna
sesuatu yang tidak peduli dengan ZatNya.
Jika mata seseorang tidak ingat bahawa keupayaannya
untuk melihat, telinganya untuk mendengar dan lidahnya
untuk berucap, maka bagaimanakah anggota-anggota
pancaindera ini akan dapat dipergunakan selain sebagai
serpihan daging pada badan?
Hadhrat Maulana Jalaluddin Rumi berkata:
"Allah menggambarkan dirinya sebagai Yang Maha
Melihat dalam rangka untuk memperingatkan kamu dalam
melawan kejahatan, Dia menggambarkan diriNya sebagai
Yang Maha Mendengar lalu menegur kamu dan tidak
mengatakan apa-apa yang buruk, dan Dia menggambarkan
diriNya sebagai Yang Maha Mengetahui untuk memberitahu
kamu bahawa Dia mengetahui tentang kamu dan kerana
untuk menasihati kamu supaya berwaspada terhadap fikiran
dan pertimbangan yang buruk."
Hadhrat Maulana Jalaluddin Rumi menganggap
pengawasan diri sebagai paparan melindungi diri dari emosi,
fikiran, keghairahan dan tindakan yang jahat serta
menganggap itulah cara yang paling selamat untuk
memperhatikan hak-hak Allah .
Muraqabah pada pengertian bahasa bermakna ‘Berjagajaga’
namun pada pengertian istilah Tariqat Tasawwuf ia
bermaksud menantikan limpahan Faidhz dari sisi Allah
Subhanahu Wa Ta’ala.
Dalil amalan Muraqabah adalah berdasarkan Nas Al-
Quran,
“Wa Fi Anfusikum, Afala Tubsirun”
Terjemahannya: Dan di dalam diri kamu, apa tidakkah kamu
memerhatikannya?
Di dalam ayat Ilahi ini menyatakan bahawa di dalam
diri insan itu terdapat Latifah-Latifah dengan cahaya Nur
yang berbeza yang hanya dapat dikenalpasti menerusi
Muraqabah. Apabila kandungan ayat tersebut difikirkan
dengan lebih mendalam dapatlah difahami bahawa Dia
memerintahkan kita supaya sentiasa berkeadaan berjaga-jaga
dan Syuhud. Menerusi Muraqabah, seseorang Salik akan
dapat menempuh kesemua maqam-maqam Ruhani dan di
dalam batinnya akan terlimpahlah Nur-nur dan Rahsia-rahsia
Rabbaniyah (Ketuhanan) kepada dirinya secara berterusan.
Kerana itulah seseorang ‘Arif Kamil yang telah mencapai
darjat yang tinggi, apa sahaja yang mereka lihat adalah
merupakan penglihatan dari matahati. Dari Qalb sehinggalah
ke La Ta’yin, kesemua wilayah-wilayah yang merangkumi
Sair Qadami dan Sair Nazari adalah terhasil menerusi
Muraqabah.
Menerusi Muraqabah jugalah akan mudah terhasilnya
Dawam Hudhur iaitu sentiasa berada dalam Kehadiran Allah
Subhanahu Wa Ta’ala, merasakan bahawa limpahan dari sisi
Allah Subhanahu Wa Ta’ala senantiasa terlimpah ke atas kita
pada setiap waktu dan keadaan. Ini merupakan martabat
Ihsan iaitu merasakan seolah-olah kita melihat Allah
Subhanahu Wa Ta’ala ataupun merasakan bahawa Allah
Subhanahu Wa Ta’ala sedang memerhati kita. Ihsan juga
diistilahkan sebagai Syuhud atau Musyahadah dan inilah
merupakan usaha perjuangan Para Auliya dan Asfiya, supaya
sentiasa berasa Kehadiran Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Muraqabah lazimnya dikaitkan dengan berkhalwat
atau bersunyi diri. Khalwat adalah mengosongkan hati dari
ingatan selain Allah dan mengosongkan hati dari pandangan
terhadap makhluk. Menerusi Muraqabah ianya dapat
menghalang hati kita dari mengingati makhluk selain Allah
meskipun orang yang bermuraqabah tersebut duduk dan
bergaul bersama-sama dengan makhluk.
Adapun sesetengah orang yang melakukan Muraqabah
dengan menutupkan kepala dengan kain dan menutup mata
adalah untuk membolehkan seseorang Salik itu memberikan
Tawajjuh yang sempurna terhadap Zat Allah Ta’ala dengan
hati yang tenang dan tenteram. Melakukan Khalwat sambil
menutup kepala dengan kain dinamakan Khalwat Saghirah.
Melakukan Muraqabah sambil menahan nafas juga ada
diamalkan oleh sebilangan besar Masyaikh namun ia
bukanlah wajib. Walaubagaimanapun banyak rahsia yang
akan dapat diperolehi apabila seseorang Salik itu dapat
mengawal pernafasannya kerana ia dapat meningkatkan
penumpuan.
Muraqabah hendaklah dilakukan dalam keadaan
tenang dan carilah tempat yang tenteram dan sebaik-baiknya
dalam keadaan suci dari hadas kecil dan besar sambil duduk
menghadap Kiblat.
Jika melakukan Muraqabah secara berjemaah maka
hendaklah duduk dalam satu bulatan dan sekiranya ramai
maka hendaklah duduk rapat-rapat dengan menghadapkan
diri kepada Syeikh.
Seluruh pemikirannya hendaklah bertawajjuh
Kehadhrat Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan memberikan
tumpuan kepada suatu gambaran yang bersifat abstrak di
dalam fikiran. Sebutkan Allah dalam hati sambil
membayangkan limpahan yang bersifat Nur terlimpah dari
sisi atas dan jatuh kepada Latifah-Latifah pada tubuh badan.
Ketika awal Muraqabah memang agak sukar untuk
mensucikan Allah pada gambaran abstrak di dalam fikiran
namun hendaklah terus memberikan penumpuan kepada
limpahan dari Allah untuk mensucikan segala gambaran
abstrak tersebut dengan pengertian yang suci.
Hendaklah bersungguh-sungguh berusaha mensucikan
makna Allah dari segala pengertian yang tidak layak
untukNya. Berikan sepenuh penumpuan terhadap makna
Allah dan elakkan dari mencampur adukkanNya dengan
tumpuan terhadap lintasan hati dan nafsu atau perkaraperkara
keduniaan. Jika dia menyedari dirinya telah
menumpukan ingatan kepada selain Allah maka hendaklah
dia cepat-cepat bermunajat dengan mengucapkan kalimah Baz
Gasht iaitu lafaz,
“Ilahi Anta Maqsudi Wa Ridhaka Matlubi,
A’tini Mahabbataka Wa Ma’rifataka”,
beberapa kali di dalam hati dan segera kembali memberikan
penumpuan terhadap limpahan Allah dan pengertian makna
Allah.
Fikiran hendaklah dikosongkan dari segala ingatan
yang selainNya dan begitu juga hati perlu dikosongkan dari
sebarang Ghairullah yakni segala sesuatu selain Allah
Subhanahu Wa Ta’ala. Bayangkan dalam fikiran bahawa suatu
pancaran cahaya Nur dari arah atas ‘Arasy sentiasa terlimpah
ke atas kesemua sepuluh Latifah seterusnya menghidupkan
kesemua Latifah tersebut untuk berzikir mengingati Allah
Subhanahu Wa Ta’ala.
Muraqabah secara amaliahnya memerlukan kekuatan
hati dan fikiran dan perlu dilakukan secara berterusan kerana
segala gambaran abstrak dalam fikiran manusia itu selalunya
dikotori dengan gambaran-gambaran Hawa, Nafsu, Syaitan
dan Dunia. Dalam Tariqat Naqshbandiyah Mujaddidiyah
terdapat beberapa peringkat Muraqabah seperti Muraqabah
Ahadiyat, Muraqabah Ma’iyat, Muraqabah Aqrabiyat dan
sebagainya.
Menurut Hadhrat Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi
Rahmatullah ‘alaih, Muraqabah merupakan kaedah Zikir
Khafi kedua sesudah Ismu Zat dan Nafi Itsbat yang diamalkan
dalam Silsilah ‘Aliyah Naqshbandiyah Mujaddidiyah, yakni
seseorang itu memberikan tumpuan Tawajjuh terhadap
hatinya dan mensucikannya dari sebarang ingatan dan
khayalan tentang selain Allah serta sentiasa memerhatikan
limpahan Faidhz Ilahi terlimpah pada hati tanpa perantaraan
Zikir dan tanpa perantaraan Murshid.
Adalah dikehendaki seseorang itu agar setiap waktu
memberikan Tawajjuh terhadap Zat Allah Subhanahu Wa
Ta’ala dengan merendahkan diri dan hati sehingga dirinya
tenggelam dalam Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan keadaan ini
hendaklah berkekalan dalam dirinya kerana ianya merupakan
suatu Nikmat yang agung dari sisi Zat Allah Subhanahu Wa
Ta’ala Yang Maha Suci.
Daimi Tawajjuh yakni penumpuan yang berterusan
merupakan suatu tahap Zikir yang amat tinggi dan
merupakan maksud bagi sekelian bentuk zikir. Yang dituntut
daripada amalan Zikir adalah Hudhur Ma’a Allah yakni
mencapai kehadiran bersama-sama Zat Allah Subhanahu Wa
Ta’ala dan bukanlah sekadar Zikir itu sahaja yang bertindak
sebagai perantaraan. Hanya itulah sahaja maksud yang
dituntut lupakan kepada segala yang lain.
Menururt Para Masyaikh, melakukan Muraqabah
dengan penuh Jazbah akan membawa lebih pendekatan
terhadap Zat Allah Subhanahu Wa Ta’ala mengatasi amalan
Zikir Nafi Itsbat.
Jika seseorang Murid berjaya melakukan Muraqabah
secara Daimi yakni berterusan, maka dia mencapai
kedudukan Wizarat (Kata Jamak bagi Wazir). Akan
terbukalah Kasyaf perkataan-perkataan hati dalam dirinya
dan mencapai Tasarruf dengan kehidupan Alam Malak dan
Alam Malakut. Namun keupayaan untuk melakukan
Muraqabah tidak akan terhasil dengan mudah tanpa amalan
Zikir yang banyak dan tanpa bersahabat dengan Syeikh.
Maka Seseorang Murid hendaklah sentiasa
memperbanyakkan Zikir sepertimana yang telah ditalqinkan
oleh Syeikhnya dan hendaklah sentiasa melakukan Rabitah
dengan Syeikhnya agar dapatlah dia menikmati Limpahan
Faidhz secara berterusan dari sisi Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
LikeUnlike ·Follow postUnfollow post · Report · Yesterday at 00:28
Ahmadz Abdussalam likes this..
Ahmadz Abdussalam kalau tak salah..artikel ini dikarang oleh Syaikh Jalaludin Ar-rowi...syaikh tariqah naqsyabandiah mujadidi...
Yesterday at 07:40 · LikeUnlike · 1.Ahmadz Abdussalam Muraqabah = ilmu tafakur sufi
Yesterday at 07:41 · LikeUnlike.Ahmadz Abdussalam Sy pernah bertemu syaikh ini..azamnya sangat kuat...
Yesterday at 07:41 · LikeUnlike.
Write a comment.....
No comments:
Post a Comment