Wednesday, January 23, 2013

Syarah Hikam 9


"Dan pada waktu yang Dia kehendaki (yang ditentukan oleh-Nya sendiri), bukan pada waktu yang anda inginkan"

Keterangan:
    Ini kerana pilihan Allah Taala untuk hamba-Nya itu adalah lebih baik daripada pilihan hamba itu sendiri. Hasilnya, setiap doanya itu akan termakbul, tidak tertolak atau diperlambatkan kurniaan itu, bahkan tidak ada satu tanda pun yang menunjukkan doanya itu tertolak kerana sesungguhnya Dia tidak memungkiri janji.
    Antara doa Nabi Musa as. Ialah tenggelamnya Firaun itu selama empat puluh tahun.Diceritakan oleh Yahya bin Said ra dengan berkata: "Sewaktu saya tidur,saya telah melihat Tuhan, lalu saya berkata: Hai Tuhanku, sudah berapa kali aku berdoa kepada Mu, masih juga permohonan itu belum termakbul.Maka firman-Nya: Aku gemar mendengar suaramu, cuma kadangkala ada pertentangan kerana tidak menurut syarat, rukun dan juga tidak menurut jalan yang sebenarnya."
    Ada juga syarat doa yang tidak dapat disegerakan iaitu apabila dia berkata" Aku telah berdoa tetapi doaku masih belum termakbul".
    Abu Muhammad Abdul Aziz Al-Mahdi berkata:"Setiap orang yang tiada didalam doanya iaitu meninggalkan ikhtiarnya dan keredhaan hak Taala adalah orang yang terpedaya (istidraj) iaitu orang yang apabila dikatakan kepadanya: Sampaikanlah kamu hajatnya, maka sesungguhnya aku berasa benci mendengar suaranya.Tetapi apabila ada di dalam doanya itu disertai ikhtiar (pilihan) Haq Taala, bukan ikhtiarnya sendiri,bererti doanya dimakbulkan."
    Ada orang arif berkata: "Apabila Allah Taala hendak memakbulkan doa hamba-Nya itu, nescaya dikurniakan keadaan keterpaksaan (idhthirar) dalam doanya, sedangkan keterpaksaan doa itu tidak layak bagi diri seorang hamba dalam setiap halnya".
    Ada pula yang berkata:"Orang yang terpaksa itu adalah orang yang apabila mengangkat tangannya berdoa kepada Allah Taala, dia mendapati bukan dirinya yang beramal".
    Jadi apabila anda sudah mengetahui bahawa janji Taala itu tidak dusta,…..bersambung dgn syarah berikutnya….
    

No comments:

Post a Comment