Saturday, January 26, 2013

Syarah Hikam 12

"Apabila Allah Taala membukakan mata hati anda jalan mengenal segala asma' dan sifat-sifat-Nya yang menguatkan lagi keinginan anda dan diperkenalkan kepada anda qudrat dan qahhar-Nya, maka janganlah anda hiraukan lagi amal anda yang cuma sedikit itu"

Keterangan:

    Ini kerana adanya amal anda itu bukanlah daripada ikhtiar anda sendiri dan tanpa sebab.Oleh sebab itu, hendaklah anda bersyukur kepada Allah Taala atas kurniaan yang diberikan kepada anda kerana makrifatullah itu adalah ainul maqsud iaitu sehabis-habis tuntutan tuntutan untuk mencapai maksud ada-Nya.

    Apabila Allah Taala menghadapkan seorang hamba-Nya dengan sebab (semua yang terjadi dalam diri seorang hamba daripada Allah Taala dan akan kembali kepada-Nya juga), maka dibukakan dengan jalan mengenal untuknya dalam keadaan tenang menyerah dan tinggal tetap didalamnya (istiqamah). Hal yang demikian itu adalah antara nikmat yang paling besar ke atas seorang hamba itu.

    Jadi, apabila anda melihat dengan mata hati anda (pandangan batin anda yang dalam dan halus itu) ke arah tanda-tanda yang membuktikan bersendirian-Nya (wahdaniah) Tuhanmu, maka anda akan memperoleh petunjuk ke arah hak yang sebenar. Ketika itu menjadi kaya-rayalah anda kerana memperoleh sebab dan amal yang menghasilkan keuntungan makrifat.

No comments:

Post a Comment