Sunday, January 27, 2013

Syarah Hikam 13

"Sebab Allah Taala tidak membukakan bagi anda jalan orang-orang muqarabbin yang membawa anda ke arah hakikat tauhid dan yakin,kecuali Dia sendiri ingin menerima anda dan akan memperkenalkan diri-Nya kepada anda dalam segala perbuatan-Nya dan sifat-sifat-Nya yang membuktikan keesaan-Nya. Tidakkah anda ketahui bahawa pemberian makrifat itu merupakan anugerah Allah Taala kepada anda dan apa yang ada pada-Nya itu tidak termasuk dalam segala 'illah dan yang rosak binasa"

Keterangan:

    Apabila Allah Taala membukakan jalan untuk mengenal Hadrat-Nya (Hadhratul Quds) kepada anda, maka tidak usah anda menghiraukan berapa banyak amal perbuatan anda yang hanya sedikit itu, kerana anda adalah orang kesayangan-Nya. Sebab makrifat itu suatu kurniaan pemberian langsung daripada Allah Taala, itulah yang awal dan akhir tuntutan.

    Ketika berlaku keadaan sedemikian anda tidak perlu memandang amal yang sedikit kerana apabila Allah Taala hendak memberikan anugerah kepada anda dengan membuka pintu makrifat-Nya, Dia akan menjadikan anda sebagai orang yang hampir dengan Hadhrat-Nya (Hadhrat Quds).Di sanalah nanti anda akan diperkenalkan dengan segala macam kemuliaan dan ditunjukkan kepada anda apa yang anda tidak ketahui.

No comments:

Post a Comment