Sunday, January 20, 2013

Syarah Hikam 4 dan 5


"Mendahulukan cita-cita itu (semangat perjuangan yang kental), tidak dapat menembusi (menerobos) kota takdir yang telah ditentukan oleh Allah Taala"
Keterangan:
    Bukan dia ( si hamba) yang melakukan tetapi Allah Taala sendiri yang melakukannya. Jadi, dia tidak memberi bekas apa yang telah ditakdirkanNya sejak azali lagi.
    Himmah itu ialah kekuatan nafsu (kekerasan semangat juang yang tinggi) melakukan dalam wujud (kenyataan) ini dengan izin Allah Taala. Orang ahli tasawwuf menamakannya himmah sama seperti wali Allah yang memiliki keyakinan yang kuat, sama seperti orang yang bertapa memiliki nafsu yang kuat, ahli silap mata yang mepunyai niat jahatnya dan ahli sihir yang ada tipu dayanya.
    Himmah(aspirasi dan cita-cita) itu ada dua jenis:
    Pertama: Himmah kubra (besar)
    Kedua: Himmah sugha (kecil)
    Himmah sugha itu ialah terikatnya hati terhadap sesuatu yang dicita-citakannya, manakala himmah kubra pula ialah berpadunya hati bersama dengan Allah Taala tanpa berpisah. Oleh sebab itu, jika iradat Allah Taala tidak mendahului hamba itu, pasti amalnya tidak akan member apa-apa faedah kepadanya (sia-sia saja).
    Justeru itu, pengarang rahimahullah telah menimbulkan masalah ini dalam kata-katanya tentang tadbir (mengatur diri sendiri tanpa menyerahkannya kepada Allah Taala) dengan meninggalkannya pada anda iaitu wujudnya tadbir itu tidak akan diperolehnya dan tidak akan membawa apa-apa faedah. Ini kerana jika himmah itu sendiri yang berusaha gagal gagal menembusi dan merobosi kota takdir, betapa pula tadbir itu mampu member faedah dan sememangnya tidak ada faedah di dalamnya.Oleh sebab itulah pengarang berkata:
"Senangkan diri anda /fikiran anda daripada kerisauan tadbir (mengatur keperluan dunia anda)".
Keterangan:
    Istirahatkanlah diri anda daripada memikirkan urusan mencari rezeki dan lain-lain yang boleh menimbulkan perasaan takut dan perasaan mengharap. Pulangkan kepada Tuhan anda yang memerintah diri anda dengan tadbir-Nya, dan tinggal diamlah anda bersama Allah Taala atas di bawah qidam(sebagai) orang yang suci bersih dengan penuh ikhlas. Tinggallah tadbir anda untuk bersama dengan tadbir Allah Taala saja yang menempatkan anda pada sesuatu yang telah di atur dan dijamin sebelum adanya anda lagi.

 

    

No comments:

Post a Comment