Tuesday, January 29, 2013

Syarah Hikam 14


"Sedang amal perbuatan yang anda lakukan berupa sedekah, sembahyang, puasa, zakat dan lain-lain ibadat adalah hadiah anda kepada-Nya. Dimanakah letak keseimbangan antara hadiah anda kepada-Nya (amal-amal anda yang ma'lul dan ahwal anda yang madkhul) dengan anugerah Allah Taala kepada anda (berupa ilham, taufik dan hidayah kearah jalan makrifat dan kasyaf iaitu dikhususkan kepada orang-orang ahlul I'naayaat dan ahli tahkik)".
Keterangan:
    Oleh sebab itulah bagi orang-orang yang berada pada stesen rohul Qudus memerintah (ahlul maqam) dimudahkan segala amal untuk mereka tanpa berasa berat dan kesukaran (musyaqqah).Tetapi sebaliknya, bagi orang ahlul a'mal diberatkan mereka dengan mujahadah (memerangi nafsu) dalam erti kata diri mereka menghadapi kesukaran dalam berusaha mengekang hawa nafsunya dalam setiap hal. Sementara orang ahli makam (orang arif) ini mempunyai beraneka warna jenis amal perbuatan mereka menurut atas kedudukan hal masing-masing. Justeru itu, pengarang ra menegaskan dengan berkata: bersambung pada kalam hikmah seterusnya.

Sunday, January 27, 2013

Syarah Hikam 13

"Sebab Allah Taala tidak membukakan bagi anda jalan orang-orang muqarabbin yang membawa anda ke arah hakikat tauhid dan yakin,kecuali Dia sendiri ingin menerima anda dan akan memperkenalkan diri-Nya kepada anda dalam segala perbuatan-Nya dan sifat-sifat-Nya yang membuktikan keesaan-Nya. Tidakkah anda ketahui bahawa pemberian makrifat itu merupakan anugerah Allah Taala kepada anda dan apa yang ada pada-Nya itu tidak termasuk dalam segala 'illah dan yang rosak binasa"

Keterangan:

    Apabila Allah Taala membukakan jalan untuk mengenal Hadrat-Nya (Hadhratul Quds) kepada anda, maka tidak usah anda menghiraukan berapa banyak amal perbuatan anda yang hanya sedikit itu, kerana anda adalah orang kesayangan-Nya. Sebab makrifat itu suatu kurniaan pemberian langsung daripada Allah Taala, itulah yang awal dan akhir tuntutan.

    Ketika berlaku keadaan sedemikian anda tidak perlu memandang amal yang sedikit kerana apabila Allah Taala hendak memberikan anugerah kepada anda dengan membuka pintu makrifat-Nya, Dia akan menjadikan anda sebagai orang yang hampir dengan Hadhrat-Nya (Hadhrat Quds).Di sanalah nanti anda akan diperkenalkan dengan segala macam kemuliaan dan ditunjukkan kepada anda apa yang anda tidak ketahui.

Saturday, January 26, 2013

Syarah Hikam 12

"Apabila Allah Taala membukakan mata hati anda jalan mengenal segala asma' dan sifat-sifat-Nya yang menguatkan lagi keinginan anda dan diperkenalkan kepada anda qudrat dan qahhar-Nya, maka janganlah anda hiraukan lagi amal anda yang cuma sedikit itu"

Keterangan:

    Ini kerana adanya amal anda itu bukanlah daripada ikhtiar anda sendiri dan tanpa sebab.Oleh sebab itu, hendaklah anda bersyukur kepada Allah Taala atas kurniaan yang diberikan kepada anda kerana makrifatullah itu adalah ainul maqsud iaitu sehabis-habis tuntutan tuntutan untuk mencapai maksud ada-Nya.

    Apabila Allah Taala menghadapkan seorang hamba-Nya dengan sebab (semua yang terjadi dalam diri seorang hamba daripada Allah Taala dan akan kembali kepada-Nya juga), maka dibukakan dengan jalan mengenal untuknya dalam keadaan tenang menyerah dan tinggal tetap didalamnya (istiqamah). Hal yang demikian itu adalah antara nikmat yang paling besar ke atas seorang hamba itu.

    Jadi, apabila anda melihat dengan mata hati anda (pandangan batin anda yang dalam dan halus itu) ke arah tanda-tanda yang membuktikan bersendirian-Nya (wahdaniah) Tuhanmu, maka anda akan memperoleh petunjuk ke arah hak yang sebenar. Ketika itu menjadi kaya-rayalah anda kerana memperoleh sebab dan amal yang menghasilkan keuntungan makrifat.

Friday, January 25, 2013

Syarah Hikam 11

"Supaya tidak mecacatkan pandangan mata hati anda dan memadamkan nur cahaya batin anda (sirrmu yang paling halus dan dalam)"

Keterangan:

    Sebagaimana yang telah disebutkan sebelum ini, bahawa mata hati itu adalah nur cahaya yang disimpan oleh Allah Taala di dalam hati dengan perantaraan kekuatan iman (quwah iman). Dengan nur ini, berolehnya petunjuk akal yang membawanya kearah jalan yang benar (hak). Apabila Allah Taala sendiri hendak mengurniakan seseorang hamba itu satu daripada rahsia-rahsia rububiah-Nya, lalu dilimpahkan rahmaniah-Nya ke atas hamba-Nya itu.Maka menjadi suci bersihlah hati hamba-Nya itu daripada syirik khafi dan terbuka kasyaf mata hatinya dengan nur cahaya hidayah.Jadilah hamba-Nya itu orang yang mendapat petunjuk ke arah jalan mahabbah ( jalan yang lebih cepat sampai kepada makrifatullah itu ialah cinta yang hakiki kepada Allah Taala), bukan jalan amal. Ini kerana sesungguhnya: …bersambung dengan syarah seterusnya…..

Thursday, January 24, 2013

Syarah Hikam 10

"Maka janganlah sampai meragukan anda, terhadap janji Allah Taala kerana belum tertunai apa yang dijanjikan itu, meskipun waktunya telah ditentukan (sudah tiba masanya)".

Keterangan:


 

    Sesiapa yang dijanjikan sesuatu oleh Tuhan kepadanya, meskipun waktunya sudah ditentukan, tetapi janji Allah Taala itu masih belum juga terjadi, janganlah hal ini menimbulkan keraguannya terhadap kebenaran janji Tuhannya itu. Oleh sebab itu, adalah wajar ke atas seorang hamba itu:

    Pertama:    Mengenali qadarnya (kedudukannya)

    Kedua:        Beradab ketika bersama Tuhannya.

    Ketiga:        Tenang menyerah kepada-Nya terhadap apa yang telah dijanjikan padanya.

    Keempat:    Tetap bersama-Nya tanpa timbul sebarang keraguan terhadap janji-Nya itu.

    Kelima:        Iktikadnya tetap teguh tidak akan berubah

(Sesiapa yang ada sifat sedemikian, maka dia menjadi arif disisi Allah Taala).

    

    Oleh itu, jadikanlah penyerahan kepada Tuhanmu itu dalam keadaan bersyukur kepada-NYa sama ada kurniaan-Nya itu diberi atau dilarang untukmu. Ini kerana keraguan terhadap janji Allah Taala itu tidak akan berlaku kecuali kepada orang yang mati hati dan buta mata hati yang boleh memadamkan cahaya hati dan mencacatkan penglihatan mata batinnya. Justeru itu kata pengarang: …bersambung pada syarah seterusnya…..

Wednesday, January 23, 2013

Syarah Hikam 9


"Dan pada waktu yang Dia kehendaki (yang ditentukan oleh-Nya sendiri), bukan pada waktu yang anda inginkan"

Keterangan:
    Ini kerana pilihan Allah Taala untuk hamba-Nya itu adalah lebih baik daripada pilihan hamba itu sendiri. Hasilnya, setiap doanya itu akan termakbul, tidak tertolak atau diperlambatkan kurniaan itu, bahkan tidak ada satu tanda pun yang menunjukkan doanya itu tertolak kerana sesungguhnya Dia tidak memungkiri janji.
    Antara doa Nabi Musa as. Ialah tenggelamnya Firaun itu selama empat puluh tahun.Diceritakan oleh Yahya bin Said ra dengan berkata: "Sewaktu saya tidur,saya telah melihat Tuhan, lalu saya berkata: Hai Tuhanku, sudah berapa kali aku berdoa kepada Mu, masih juga permohonan itu belum termakbul.Maka firman-Nya: Aku gemar mendengar suaramu, cuma kadangkala ada pertentangan kerana tidak menurut syarat, rukun dan juga tidak menurut jalan yang sebenarnya."
    Ada juga syarat doa yang tidak dapat disegerakan iaitu apabila dia berkata" Aku telah berdoa tetapi doaku masih belum termakbul".
    Abu Muhammad Abdul Aziz Al-Mahdi berkata:"Setiap orang yang tiada didalam doanya iaitu meninggalkan ikhtiarnya dan keredhaan hak Taala adalah orang yang terpedaya (istidraj) iaitu orang yang apabila dikatakan kepadanya: Sampaikanlah kamu hajatnya, maka sesungguhnya aku berasa benci mendengar suaranya.Tetapi apabila ada di dalam doanya itu disertai ikhtiar (pilihan) Haq Taala, bukan ikhtiarnya sendiri,bererti doanya dimakbulkan."
    Ada orang arif berkata: "Apabila Allah Taala hendak memakbulkan doa hamba-Nya itu, nescaya dikurniakan keadaan keterpaksaan (idhthirar) dalam doanya, sedangkan keterpaksaan doa itu tidak layak bagi diri seorang hamba dalam setiap halnya".
    Ada pula yang berkata:"Orang yang terpaksa itu adalah orang yang apabila mengangkat tangannya berdoa kepada Allah Taala, dia mendapati bukan dirinya yang beramal".
    Jadi apabila anda sudah mengetahui bahawa janji Taala itu tidak dusta,…..bersambung dgn syarah berikutnya….
    

Tuesday, January 22, 2013

Syarah hikam 8


"Sebab Subhanahu Taala telah menjamin terkabulnya permintaanmu menurut pilihan-Nya buat anda, bukan menurut apa yang anda pilih untuk diri anda"
Keterangan:
    Ada kalanya kebencianmu terhadap sesuatu itu ada kebaikan bagimu dan kadangkala sukanya anda terhadap sesuatu itu ada kejahatan bagimu dan Allah Taala saja yang mengetahuinya, sedang anda sendiri tidak tahu.Oleh itu, jangan anda pilih.Sebagaimana firman Allah Taala dalam surahh Al-Baqarah ayat :216
    "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu dan Allah Taala mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

    Sabagaimana kata syeikh Syazali ra: "Janganlah anda memilih sesuatupun daripada pekerjaan anda, tetapi pilihlah sesuatu yang bukan anda pilih dan anda larilah daripada pilihan sedemikian dan daripada setiap sesuatu menuju kepada Allah Taala, Tuahn anda yang menjadikan apa saja yang dikehendaki dan yang dipilih-Nya."
    Terkabulnya doa itu, kadangkala diberi dengan ain (sesuatu) yang diminta dan kadangkala diberi gantinya yang lebih baik daripadanya seperti tertolaknya bala dengan memperoleh nikmat.Kadangkala ditunda di akhirat nanti sebagaimana tersebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim, mafhumnya: "Tidak ada seorang hamba pun yang berdoa kepada Allah Taala yang doanya itu tidak ada derhaka di dalamnya kecuali dikurniakan Allah Taala kepadanya dengan salah satu daripada tiga perkara tersebut:
    Pertama:    Ada kalanya doanya itu disegerakan
    Kedua:        Ada kalanya disimpan untuknya di dalam akhirat
    Ketiga:        Ada kalanya balanya tertolak menurut kadarnya.
    Sebab itu, apa yang dijamin untukmu akan terkabul permintaanmu.

Syarah Hikam 7


"Kesungguhan anda untuk mencapai apa-apa yang sudah dijamin oleh Allah Taala berupa rezeki, pasti akan sampai kepada anda dan kelengahan anda terhadap tuntutan Allah Taala dan kewajiban yang diamanahkan kepada anda (ibadat), membuktikan tidak ada keyakinan anda dan butanya mata hati anda"
Keterangan:
    Ini kerana mata hati (pandangan mata batin yang halus dan dalam itu) adalah nur cahaya yang disimpan dan disembunyikan oleh Allah Taala di dalam hati hamba pilihanNya yang hanya dapat diketahuinya dengan kehendak Allah Taala sendiri iaitu setelah permukaan hati itu basah dengan air muraqabah dan suci bersih daripada daki aghyar (cengkaman pengaruh alam benda yang palsu ini)

 

    Oleh sebab itulah, kesibukan pada yang lain selain Allah Taala dan mengabaikan apa yang diingini-Nya itu memadamkan cahaya hati dan membutakan mata hati.Alangkah baiknya jika anda tidak mengabaikan muraqabah dan mintalah anugerah kepada Allah Taala (limpah kurnia-Nya)

 

    Syeikh Jamaluddin ra berkata: "Sesuatu yang sudah dijamin untuk seorang hamba itu ialah rezekinya yang diperoleh yang dapat menempatkan wujudnya di dalam dunia ini. Dalam erti kata, keadaannya sudahpun dijamin oleh Allah SWT dan kosonglah segala hamba itu daripadanya dan mereka tidak diminta bersungguh-sungguh di dalamnya"

 

    Sesuatu yang diminta kepada seseorang hamba itu ialah amalnya yang akan membawanya sampai kepada kebahagiaan akhirat.Ertinya,keadaan si hamba dan sesuatu yang diminta itu mewakili keuntungan hamba itu sendiri melalui amal yang dilakukannya dengan bersungguh-sungguh di samping menjaga syarat-syaratnya, sebab-sebab dan segala waktunya.

 

    Syeikh Sahl bin Abdullah At-Tustari ra berkata: "Bagi segala hamba ke atas Allah Taala itu ada tiga perkara:
        Pertama :    Taklif mereka
        Kedua:        Hal mereka
        Ketiga:        Menempatkan pekerjaan mereka
    Manakala bagi Allah Taala ke atas hamba-hamba itu juga ada tiga perkara:
        Pertama:    Tawakal kepada-Nya
        Kedua:        Mengikut Nabi-Nya
        Ketiga:        Sabar dengan keadaan sedemikian sehingga mati

 

    Ketiga-tiga yang terdahulu itu ialah masuknya si hamba pada setiap pekerjaan itu dalam keadaan berat kerana kedatangannya itu tidak dapat dibayangkan(tasauwur) adanya kesemua itu dengan sebab boleh diumpamakannya, sedang tiada wajib ke atas Allah Taala sesuatu pun.Manakala ketiga-tiga selepasnya itu ialah tak dapat tidak seorang hamba itu mesti menempatkan dirinya kepada-Nya kerana adanya sebab di dalamnya.

 

    Begitulah keadaannya jika yang sudah dijamin itu bukan berada dalam keadaan yang diminta. Tetapi sebaliknya jika yang sudah dijamin itu berada dalam keadaan yang diminta, maka pengarang menegaskannya dengan berkata:
        "Janganlah menyebabkan terlambatnya masa pemberian kurnia oleh Allah Taala kepadamu, padahal anda bersungguh-sungguh dalam berdoa menyebabkan anda berputus asa".
Keterangan:
    Janganlah anda mudah berputus asa ketika memohon kepada Allah Taala dan bersungguh-sungguhlah berdoa dan meminta kepada-Nya kerana terlambatnya masa pemberian kurniaan-Nya yang sudahpun dijamin ke atasmu, sebagaimana firman Taala dalam surah Ghafir ayat 60.
    "Pintalah kamu kepada-Ku, nescaya Aku perkenankan permohonan kamu itu"
    Ada kalanya permohonan itu diterima di dalam dunia ini dan ada kalanya pula diterima di akhirat menurut keadaan yang diminta atau akan digantinya. Apa yang penting, berbaik sangkalah kepada Tuhanmu yang sekali-kali tidak akan memungkiri janji-Nya.

Monday, January 21, 2013

Syarah Hikam 6

"Sebab apa yang sudah dijamin/diatur oleh selain anda (yakni Allah Taala) untuk diri anda dalam urusan perkara dunia dan akhirat , tidak usah anda memikirkannya(janganlah anda ikut mengaturnya)"

    Kekangkanlah diri anda daripada tadbir (mengatur diri anda sendiri) walau sezarah sekalipun. Ini kerana jika anda melepaskan tadbir anda itu, bererti anda menghinakan diri anda di sisi Allah Taala (ubudiah).

    Sahl bin Abdullah Al-Tustari ra berkata: "Tinggalkanlah tadbir dan ikhtiar anda (pilihan anda sendiri) kerana sesungguhnya kedua-duanya itu mengeruhkan lagi kehidupan manusia."

    Syeikh Abu Hasan Al-Syazali ra berkata: "Jika ada tadbir mu, tadbirkanlah tetapi bukan kamu yang tadbir" Kata beliau lagi: Janganlah anda membuat pilihan sendiri terhadap sesuatu daripada pekerjaan anda, sebaliknya ikhtiarkanlah sesuatu yang bukan ikhtiar (pilihan) anda.

    Imam Al-Raazi ra berkata: "Selagi hamba itu ada tasarruf, lalu diberitahu kepadanya: Janganlah anda buat pilihan sendiri, dan kekanglah diri anda daripada ikhtiar anda sendiri; sehinggalah si hamba ini menjadi orang arif. Apabila Allah Taala sendiri menjadikan dia orang arif, lalu dikatakan kepadanya: Jika anda ada keinginan, anda ikhtiarkanlah. Jika anda ada kemahuan sendiri, maka itu bukan ikhtiar anda. Ini kerana jika anda ada ikhtiar, maka ikhtiar anda itu adalah dengan ikhtiar Kami.Sebaliknya, jika anda tinggalkan ikhtiar anda itu, bererti anda tinggalkannya dengan ikhtiar Kami juga. Sesungguhnya anda bersama dengan Kami samaada dalam ikhtiar maupun dalam meninggalkannya". Inilah makam yang paling mulia.

    Ibrahim al Khawas ra berkata: "Kesemua amal anda itu ada dalam kedua-dua kalimah berikut:

    Pertama: Janganlah anda berasa keberatan terhadap apa yang telah dicukupkan untuk anda iaitu rezeki anda sama ada di dunia atau pun di akhirat.

    Kedua: Janganlah anda mensia-siakan amal anda kerana Allah Taala sebagaimana yang telah diarahkan kepada anda sedang anda bersandar diri kepadaNya yang sudahpun dijamin untuk anda.

    Jika anda menempatkan diri anda pada setiap kedua-duanya itu; pasti pandangan batin anda (basirah) berasa aman sejahtera dan rahsia sirr batin anda yang halus dan dalam itu bercahaya terang benderang".

Sunday, January 20, 2013

Syarah Hikam 4 dan 5


"Mendahulukan cita-cita itu (semangat perjuangan yang kental), tidak dapat menembusi (menerobos) kota takdir yang telah ditentukan oleh Allah Taala"
Keterangan:
    Bukan dia ( si hamba) yang melakukan tetapi Allah Taala sendiri yang melakukannya. Jadi, dia tidak memberi bekas apa yang telah ditakdirkanNya sejak azali lagi.
    Himmah itu ialah kekuatan nafsu (kekerasan semangat juang yang tinggi) melakukan dalam wujud (kenyataan) ini dengan izin Allah Taala. Orang ahli tasawwuf menamakannya himmah sama seperti wali Allah yang memiliki keyakinan yang kuat, sama seperti orang yang bertapa memiliki nafsu yang kuat, ahli silap mata yang mepunyai niat jahatnya dan ahli sihir yang ada tipu dayanya.
    Himmah(aspirasi dan cita-cita) itu ada dua jenis:
    Pertama: Himmah kubra (besar)
    Kedua: Himmah sugha (kecil)
    Himmah sugha itu ialah terikatnya hati terhadap sesuatu yang dicita-citakannya, manakala himmah kubra pula ialah berpadunya hati bersama dengan Allah Taala tanpa berpisah. Oleh sebab itu, jika iradat Allah Taala tidak mendahului hamba itu, pasti amalnya tidak akan member apa-apa faedah kepadanya (sia-sia saja).
    Justeru itu, pengarang rahimahullah telah menimbulkan masalah ini dalam kata-katanya tentang tadbir (mengatur diri sendiri tanpa menyerahkannya kepada Allah Taala) dengan meninggalkannya pada anda iaitu wujudnya tadbir itu tidak akan diperolehnya dan tidak akan membawa apa-apa faedah. Ini kerana jika himmah itu sendiri yang berusaha gagal gagal menembusi dan merobosi kota takdir, betapa pula tadbir itu mampu member faedah dan sememangnya tidak ada faedah di dalamnya.Oleh sebab itulah pengarang berkata:
"Senangkan diri anda /fikiran anda daripada kerisauan tadbir (mengatur keperluan dunia anda)".
Keterangan:
    Istirahatkanlah diri anda daripada memikirkan urusan mencari rezeki dan lain-lain yang boleh menimbulkan perasaan takut dan perasaan mengharap. Pulangkan kepada Tuhan anda yang memerintah diri anda dengan tadbir-Nya, dan tinggal diamlah anda bersama Allah Taala atas di bawah qidam(sebagai) orang yang suci bersih dengan penuh ikhlas. Tinggallah tadbir anda untuk bersama dengan tadbir Allah Taala saja yang menempatkan anda pada sesuatu yang telah di atur dan dijamin sebelum adanya anda lagi.

 

    

Syarah Hikam 3


"Sebaliknya keinginanmu terhadap sebab (berusaha), padahal Allah Taala telah menempatkan anda pada tajried (golongan yang melulu beribadat tanpa kasab), maka keinginan sedemikian bererti menurun (merosot) dari semangat dan cita-cita yang tinggi"

 

Keterangan:
Sesiapa yang ditentukan Allah Taala dalam tajried, sedang dia ingin keluar daripadanya berpindah kepada asbab, maka perlakuannya yang sedemikian itu menunjukkan dia kurang semangat himmahnya dan buruknya adab akibat menurut keinginan syahwatnya. Ini kerana iradat sedemikian adalah termasuk iradat thabie (membiarkan tabiat kebiasaan menguasai diri) dan zulmatun nafsi (kegelapan angkara hawa nafsu).
    Tajried bagi orang ahli tarekat ialah melenyapkan alam benda ini daripada hati dan sirr (batinnya yang halus dan dalam) iaitulah makam yang tinggi.Di sinilah hak Taala telah menempatkan hamba-hamba Nya yang khawas (istimewa dan terpilih) dan orang-orang arif di dalamnya. Apabila hak Taala menempatkannya pada mertabat khawas, maka janganlah turun daripada mertabat tersebut kepada mertabat yang kurang.
    Jadi, asbab (sebab-sebab) itu adalah untuk orang-orang yang baru meniti jalan suluk menuju kepada Allah Taala (ahlul bidayah yang salik), iaitu orang ahlul tawajjuh (orang yang memusatkan sepenuh kepada Allah Taala). Sedang tajried itu pula untuk ahlul-muwajahah yang telah sampai (wasil) kepada Allah Taala iaitu orang ahlul-jazab(orang –orang madjzub) yang sudah ada jazbah atau daya tarikan magnet nur macam besi berani atau menpunyai karan atau orang-orang yang ditarik oleh Allah Taala tanpa kaedah suluk.
    Oleh sebab itulah orang yang mempunyai makam ini inginkan sebab-sebab itu turun daripada semangat himmah yang tinggi adalah kerana tajried itu adalah hal yang ambil daripada Allah Taala tanpa washitah(perantaraan), sedangkan ia jamak (terhimpun/berpadu) tanpa maani' (larangan) dan illah (sebab musabab). Jadi,keadaan orang yang tajried itu dalam haal ini, yakni dalam haal yang berhajat kepada sebab itu adalah umpama orang yang dikurniakan oleh raja pakaian yang mengembirakan tetapi digunakan untuk melihat-lihat binatang peliharaan dengan memakai pakaian tersebut.
    Ada seorang Syeikh ra berkata:"Orang yang tajried yang berkehendak kepada sebab itu adalah umpama dua orang hamba raja. Maka raja itu berkata kepada salah seorang daripada mereka "Bekerjalah dan makanlah hasil dari kerja tangan mu". Kemudian raja itu berkata kepada seorang lagi "Engkau tinggallah diam bersamaku dan akulah yang akan mencukupkan mu". Jika salah seorang mereka keluar (melarikan diri) daripada kehendak tuannya, bererti dia adalah orang yang paling buruk adabnya dan akan ditimpa kebinasaan. Sedang kedua-dua orang hamba raja itu inginkan satu saja terjadi ke atasnya untuk menghasilkan qasadnya (niat yang kuat), demikian pula tadbir yang disertai Allah Taala yang terjadi daripada ketika tahkik dalam takdir sebagaimana kata pengarang.