Monday, February 13, 2012

Syarah Hikam Tok Pulau Manis: 1

Syarah Hikam 1.

Ertinya: “Antara tanda-tanda bahawa seorang itu bersandar diri dan mengutamakan amal usahanya ialah kurangnya pengharapan terhadap rahmat kurnia Allah Taala ketika terjadinya sesuatu kesalahan”

Keterangan:

Kurangnya harapan ketika terjadinya maksiat dan sempurnanya harapan ketika melakukan ketaatan.Demikianlah keadaan orang-orang yang jahil yang menganggap amal itu datang daripada dirinya sendiri. Sedangkan orang-orang arif tidaklah sebodoh sedemikian.Mereka tidak sekali-kali menganggap bahawa diri mereka mempunyai amal.

Sebab itulah hal diri manusia terbahagi kepada tiga macam.

Pertama: Orang yang bersandar kepada amalnya.Tandanya: kurang harapannya kepada Allah Taala ketika maksudnya tidak tercapai.

Kedua: Orang yang bersandar kepada anugerah dan kurniaan Allah Taala.Tandanya: kembali kepada Allah samaada dalam keadaan suka maupun duka.Jika dia berkeadaan suka dia akan berkata ”Syukur Alhamdulillah” tetapi sebaliknya jika dia berkeadaan sedih dan susah hati, dia akan berkata ”Aku mohon perlindungan dan pertolongan-Nya”

Ketiga: Orang yang menyandarkan dirinya kepada bahagian yang sudah ada sejak azali lagi. Tandanya: Tidak terasa gundah gulana tanpa sebab, samaada bertambah harapannya terhadap sesuatu atau kurang harapannya terhadap sesuatu.Dalam ertikata yang lain, samaada harapannya dikecewakan atau dipertakutkannya, baginya sama saja apa jua keadaaan yang berlaku ke atas dirinya, malahan dia sentiasa berasa gembira.

Ada pula orang yang mengatakan bahawa tanda yang ketiga itulah orang yang menyerahkan dirinya kepada Allah Taala dan tinggal diam dibawah perintah segala hukum (putusan Allah Taala), iaitu orang yang melihat Tuhannya, sedang dirinya fana” (yakni apabila diri dan kediriannya lenyap, maka dia akan menyedari dan mengalami sendiri perasaan bersatu dengan Allah Taala)

Ada orang muhakkik (orang hakikat) r.a. berkata : ”Sesiapa yang sudah yang sudah sampai ke arah Islam, tentu dia tidak akan berhenti daripada beramal.Sesiapa sudah sampai ke arah hakikat, tentu dia tidak akan berpaling dan mengabaikan amal dan sesiapa yang sudah sampai kepada ihsa, maka dia tidak akan menoleh kepada yang lain selain Allah Taala”.

Adab syariat itu ialah berdiri dengan melihat segala tandanya dan itulah awal permulaan bagi orang-orang yang mula-mula berjalan menuju kearah hak Taala,
Adab khidmat pula ialah ialah fana’ (hilang lenyap) daripada melihat segala tandanya itu kerana pandangannya tidak tertumpu kearah tersebut lagi kecuali ke arah anugerah Allah Taala saja. Ini kerana sudah tentu wajib ke atasnya tidak berhajat kepada setiap amalnya lagi.

Adab hak itu pula umpama anda sudah kenal, apa yang ada pada anda dan yang ada pada hak Taala.

Adab hak ini kepunyaan orang-orang ahi tahkik kerana apabila seseorang hamba itu tahu dan kenal sifat-sifat faqir, dhaif, lemah, hina dan kekurangan, sedang sifat-sifat Tuhannya Yang Kaya (Ghaniyyun), Yang Kuat (qawiyun), Yang Kuasa (Qadiirun), Yang Mulia (’Aziizun) dan Serba Sempurna ((Kamalat), maka fana’lah dia daripada setiap yang lain selain Tuhannya. Tegasnya, dirinya yang batil(palsu) itu akan hancur lebur dan hilang musnah, apabila sifat-sifat Ketuhanan mengambil alih dalam dirinya itu.

Adab hak inilah untuk orang yang dapat melihat segala kesempurnaan kudrat Tuhannya. Sesiapa yang tidak dapat melihat kamalat kudrat Tuhannyadalam makrifatm bererti akan hilang lenyap untuknya mencapai haal yang sempurna. Ini kerana jika anda dapat melihat kesempurnaan kudrat Tuhan anda, tentu anda akan fana’ (hilang lenyap) daripada setiap yang lain selain Tuhan anda. Oleh sebab itulah, anda perlu mengetahui dan memahami kehendak-Nya pada anda dalam setiap haal, setiap maqal dan maqam.

Inilah penghabisan adab kerana orang yang dikehendaki oleh hak Taala itu adalah Dia ada, sedang anda tiada. Oleh itu gugur dan lenyaplah ikhtiar anda dan terputuslah setiap iradat anda apa yang ada di dalam ikhtiar itu berupa tajried iaitu meninggalkan pekerjaan yang digunakan untuk keperluan duniawi iaitu hanya beribadat semata-mata, sedang segala sebab itu adalah pekerjaan yang menjadi sumber rezeki dalam mencari nafkah dan keperluan sehari-hari.


K

Sunday, February 12, 2012

Syarah Hikam Tok Pulau Manis: 2

Syarah 2
Ertinya: Keinginan anda untuk tajried pada hal Allah Taala menempatkan anda pada segala sebab, maka keinginan anda itu termasuk syahwat yang tersembunyi (samar)

Huraian:

Sesiapa yang ditempatkan Allah Taala pada segala sebab tetapi dia ingin keluar daripadanya untuk menuju kepada tajried, maka keinginan sewdemikian adalah termasuk keinginan syahwat yang samar (tersembunyi)

Sebab keinginan itu termasuk dalam syahwat kerana ia tidak menurut apa yang dikehendaki oleh Allah Taala, bahkan keinginannya itu bertentangan dengan kehendak-Nya.

Sebab keinginan tersebut menjadi tersembunyi kerana pada zahirnya keluar keinginan itu daripada nafsu, pada hal hak Taala sendiri yang mengkehendakinya dalam erti kata daripada keredhaan Allah Taala sendiri bukan keredhaan nafsu dan Allah Taala sendiri yg meredhakannya untuk anda dengan menempatkan diri anda sebagaimana yang telah ditentukanNya ke atas anda.

Menurut kata pengarang kitab "Tanwir" ini lagi."Apa yang dikehendaki oleh Haq Taala pada anda ialah dia ingin anda tinggal diam apa yang telah ditempatkan olehNya kepada Anda sehingga hak Taala sendiri mengarahkan anda keluar daripadanya sebagaimana Dia mengarahkan anda masuk kepada Nya.

Sheikh Hijazi berkata "Iradat itu ada tiga macam"